Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
سخنگویی شورای نگهبان : بررسی صلاحیت داوطلبین تنها پس از ثبت نام آنان صورت می گیرد. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 19 اسفند 1391 ساعت 21:21 بازدیدها:2762 مرتبه
بررسی صلاحیت داوطلبین فقط بر اساس قانون و سابقه افراد
1391/12/19 شنبه
دكتر كدخدايي:
بررسي صلاحيت‌ داوطلبان تنها پس از ثبت نام آنان صورت مي‌گيرد
سخنگوي شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان تا كنون در مورد صلاحيت افراد اظهار نظري نداشته است، زيرا بررسي صلاحيت‌ داوطلبان تنها پس از ثبت نام آنان صورت مي‌گيرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي شوراي نگهبان، دكتر كدخدايي، صبح امروز در نشست خبري خود با خبرنگاران ضمن تقدير و تشكر از همكاري اصحاب رسانه‌ها با شوراي نگهبان، و آرزوي سالي پر خير و بركت براي همه مردم كشورمان، به تشريح فرجام آخرين مصوبات، پرداخت و سپس به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.
عضو شوراي نگهبان در پاسخ به سؤالي در مورد فعاليت‌هاي انتخاباتي زودهنگام و اعلام كانديداتوري برخي افراد، گفت: قانون در مورد اعلام كانديداتوري زودهنگام و همچنين تعيين شعارهاي انتخاباتي ساكت است و در رابطه با اين موارد نيازمند اصلاح قانون هستيم. اگر اين موارد، مصداق تبليغات باشد، قطعاً مراجع ذيربط موظفند كه برخورد كنند.
وي افزود: اين مسئله كه آيا اعلام نامزدي و تشكيل جلسات، در محدوده تبليغات قرار مي‌گيرد يا خير، مشخص نيست و در اين رابطه نيازمند اصلاح قانون هستيم. اگر اين موارد مصداق تبليغات باشد شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها آن را مد نظر قرار مي‌دهد.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه اعلام شعار انتخاباتي آيا مي‌تواند به عنوان تبليغات انتخاباتي قبل از موعد باشد؟ گفت: قانون در اين زمينه ساكت است و مشخص نيست كه اين موارد مصداق تخلف هست يا خير.
دكتر كدخدايي در مورد احتمال تأييد صلاحيت برخي افراد و اعلام نظر شوراي نگهبان درباره برخي از كانديداها گفت: آيا شما از شوراي نگهبان شنيده‌ايد كه در مورد افراد اظهار نظر كند؟ ما قانون را در تأييد صلاحيت‌ها مد نظر قرار مي‌دهيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا شوراي نگهبان تعاملي با افراد براي كانديداتوري يا عدم كانديداتوري دارد، افزود: هيچ وقت قبل از ثبت‌نام و مشخص شدن نامزدها، ما صحبتي با افراد نمي‌كنيم. البته ممكن است خود افراد به ما مراجعه كنند و ما محتواي پرونده را در اختيارشان قرار دهيم و وقتي محتواي پرونده را ببينند، خودشان از نامزدي منصرف شوند.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد: تكليف شوراي نگهبان را قانون تعيين كرده و شورا بر اساس قانون عمل مي‌كند.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه معيار شورا براي تأييد افراد چيست، گفت: شوراي نگهبان ابتدا و در درجه اول، قانون را مد نظر قرار مي‌دهد؛ ما سوابق افراد را بررسي مي‌كنيم و افراد بايد طبق قانون اساسي و فرمايش رهبري توانايي تصدي پست رياست‌جمهوري را هم داشته باشند.
دكتر كدخدايي در مورد كاهش بودجه شوراي نگهبان در لايحه بودجه 92 گفت: اگر به شما مسئوليتي را واگذار كنند و هزينه‌هاي آن را پيش‌بيني نكنند انجام وظايف، سخت و دشوار خواهد شد.
وي افزود: البته ما شرايط كشور را درك مي‌كنيم و خودمان را با اين شرايط وفق مي‌دهيم اما همچنان منتظريم هزينه‌ها به خصوص در مورد انتخابات در سه ماهه اول سال تأمين شود.
خبرنگاري با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري دوره گذشته و رفتار برخي از داوطلبان و هواداران آنها بعد از تأييد صلاحيت و حضور خياباني آنها، پرسيد آيا شوراي نگهبان اقدامي براي برخورد با اين اقدامات خواهد داشت؟ كه سخنگوي شوراي نگهبان گفت: در اين رابطه ابتدا بايد قانون را اصلاح كنيم تا قانون وظايف و اختيارات نهادهاي مسئول در امر انتخابات را درست تبيين كند. در درجه دوم، نامزدها و طرفداران آنها بايد از بداخلاقي‌هايي كه در دوره گذشته اتفاق افتاد، جداً خودداري كنند.
وي افزود: شوراي نگهبان هم در اين خصوص اقداماتي انجام داده و گفتگوهايي نيز با مسئولان ذي‌ربط داشته است.
سخنگوي شوراي نگهبان يادآور شد: قوه قضائيه هم با توجه به مسئوليتي كه براي جلوگيري از وقوع جرم دارد و در همين راستا، «ستاد پيشگيري از جرايم انتخاباتي» را نيز تشكيل داده است و شوراي نگهبان هم با آن همكاري نزديكي دارد، طبعاً اگر تخلفي صورت بگيرد، مسير قضايي هم تعقيب خواهد شد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري در مورد اظهارات رئيس‌جمهور مبني بر قسم براي اجراي قانون گفت: ما معتقديم قانون اگر مراحل تصويب خودش را نهايي كرد براي همه لازم‌الاتباع است. شوراي نگهبان مفسر قانون عادي نيست و كساني كه مسئول اجراي قانون هستند بايد برداشت متعارف خودشان از قانون را اجرا كنند و اگر در مواردي قانون نيازمند نفسير بود بايد از مجراي خودش براي تفسير قانون اقدام كرد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه تشخيص جريان فتنه و انحراف توسط شوراي نگهبان چگونه انجام مي‌شود، گفت: معيارهاي ما قانون و ملاك ما رفتار افراد است كه بايد منطبق بر قانون باشد.
وي افزود: مثلا قانون تصريح مي‌كند كه داوطلب بايد اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي ايران داشته باشد، حال اگر رفتار كسي حاكي از اين باشد كه داراي اين اعتقاد نيست، در بررسي صلاحيت‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

776امروزmod_vvisit_counter
826دیروزmod_vvisit_counter
1602این هفتهmod_vvisit_counter
8275هفته گذشتهmod_vvisit_counter
39087این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19369132کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 12 مهمان حاضر
IP شما: 3.138.122.195
Mozilla 5.0, 
امروز: 10 اردیبهشت 1403