Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
شوراهای شهر و روستا : تدارک جریانهای سیاسی برای انتخابات شوراهای شهر و روستا مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 16 اسفند 1391 ساعت 20:34 بازدیدها:3183 مرتبه
تدارك جریان های سیاسی برای انتخابات شورای شهر
انتخابات چهارمین دوره شورای شهر با شرایطی متفاوت برگزار خواهد شدتعطیلات نوروز 92 كه تمام شود، فصل انتخابات می‌رسد؛ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا.تجربه برگزاری دو انتخابات بزرگ در یك روز.
چند ماه مانده به زمان برگزاری چهارمین دوره انتخابات شوراها، تحرك‌های انتخاباتی گروه‌های مختلف آغاز شده است؛ اصلاح طلبانی كه می‌گویند از شش ماه پیش برای ورود به انتخابات شوراها در حال برنامه‎‌ریزی‌اند و اصولگرایانی كه در این دوره با تكثر بیشتری و در گروه‌های مختلف برای تصاحب كرسی‌های بیشتر از شورای چهارم با هم رقابت خواهند كرد.
به گزارش بلدیه، تعطیلات نوروز 92 كه تمام شود، فصل انتخابات می‌رسد؛ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا.تجربه برگزاری دو انتخابات بزرگ در یك روز كه در ماه‌‌های اخیر به كرات درباره پیامدهای مثبت و منفی این همزمانی صحبت شده است. البته بیشتر این اعضای شوراها هستند كه نسبت به این همزمانی اعتراض دارند. آنها معتقدند انتخابات شوراها زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد به رغم این انتقادها اما دفتر انتخابات وزارت كشور اعلام كرده ملاك دولت برای برگزاری انتخابات، قانون جدید است و انتخابات شوراها و ریاست جمهوری 24 خرداد 92 برگزار می‌شود.
هفته گذشته گروهی از اصولگرایان به خبرگزاری فارس رفتند تا در یك نشست خبری تشكلی با نام «خدمتگزاران آبادی و پیشرفت» را معرفی كنند. این تشكل كه به طور مشخص اعلام كرده برای فعالیت در انتخابات شوراهای شهر فعالیت خواهد كرد با حضور گروهی از اصولگرایان تشكیل شده كه از نظر گرایش سیاسی زمانی جزو نیروهای نزدیك به محمود احمدی نژاد بودند. محمود خسروی وفا از اعضای شورای دوم كه بعدها به دولت رفت و مسئولیت هایی در دولت نهم و دهم گرفت، مهرداد بذرپاش رئیس گروه مشاوران احمدی ن‍ژاد در شهرداری تهران بود كه پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم همراه شهردار سابق پایتخت راهی دولت شد او در این دوره تا مرحله معاونت ریاست جمهوری و مدیر عاملی بزرگترین گروه خودرو سازی كشور ارتقا یافت با این همه روزگار مدیریت او در دولت احمدی نژاد دیری نپایید و آذر 89 زمانی كه در جلسه هیات دولت از اسفندیار رحیم مشایی انتقاد كرد، احمدی نژاد او را ریاست سازمان ملی جوانان و معاونت رئیس جمهوری بركنار كرد. او كه در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شركت كرده بود با حدود 270 هزار رای به مجلس راه یافت و حالا یكی از افرادی است كه در قالب تشكل خدمتگزاران آبادی و پیشرفت در كنار افرادی چون اسماعیل كوثری، محمود خسروی وفا، مجتبی رحماندوست و تعدادی دیگر از اصولگرایان در حال برنامه ریزی برای تصاحب تعدادی از كرسی های شوراهای شهر و روستا در چهارمین دوره انتخابات شوراهاست.
شورای چهارم؛ از ساز مخالف چمران تا دغدغه های اصولگرایی و امیدواری اصلاح طلبان
نخستین بار در مراسم راهپیمایی 22 بهمن امسال پلاكاردهایی باشعار«ایمان،نشاط،آبادانی وبیداری اسلامی» در میان مردم توزیع شد كه نام و نشان این تشكل هم زیر آن به چشم می خورد. یك هفته بعد خبرگزاری فارس اعلام كرد نشست خبری برای معرفی این تشكل در این خبرگزاری برگزار خواهد شد. هرچند این خبرگزاری اعلام كرده بود مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در این نشست خبری و برای اعلام موجودیت و تشریح برنامه ها و رویكردهای تشكل خدمتگزاران آبادی و پیشرفت حضور خواهد داشت اما این نشست بدون حضور او برگزار شد و اعضای این تشكل هدف از راه اندازی آن را حضور در انتخابات شوراها اعلام كردند.
پرویز سروری كه به عنوان رئیس ستاد تشكل خدمتگزاران آبادی و پیشرفت سخن می گفت، اعلام كرد كه رویكرد اصلی این تشكل برای ورود به انتخابات شوراها، معرفی افرادی است كه به زعم سروری به شوراها نگاه  و رویكردی غیر سیاسی و اجتماعی دارند.
سخنان سروری در مورد رویكرد غیرسیاسی این تشكل برای ورود به انتخابات در این دوره به نوعی یادآور همان رویكردی است كه آبادگران در سال 81 برای پیروزی در انتخابات شوراها در پیش گرفتند. در آن زمان آبادگران با توجه به حاشیه های سیاسی شورای اول شهر تهران اعلام كردند در شورای شهر به مسایل سیاسی كاری نخواهند داشت و آمده اند تا فقط به مشكلات مردم و مسایل شهری رسیدگی كنند هرچند كه در نهایت همین شورای دوم بود كه نقش فعال و مهمی در انتخابات مجلس دوره هفتم ایفا كرد و تعداد زیادی از نمایندگان اصولگرا ذیل همین نام از تهران به مجلس راه یافتند و در ایستگاه بعدی هم با حمایت مستقیم شورای شهر تهران، محمود احمدی نژاد از دروازه های پاستور گذشت و به ریاست جمهوری رسید.
تشكل تازه بنیاد خدمتگزاران آبادی و پیشرفت اما جدا از اینكه بر گفتمان جامعه محور و نگاه غیر سیاسی به شوراها تاكید كردند، در نخستین نشست خبری با رسانه‌ها مرز خود را با هواداران فعلی دولت كه بیشتر حول محور اسفندیار رحیم مشایی فعالیت می كنند را هم جدا كردند. جایی كه سروری گفت:«درحال حاضرتهدیدی وجود داردمبنی براینكه بسیاری ازاصلاح‌طلبان وبرخی ازافراد به عنوان حلقه انحراف امید زیادی به انتخابات شورای شهردارند چراكه احساس می‌كنندبه دلیل عدم نظارت شورای نگهبان درآنجامی‌توانندتحرك داشته باشند.»
اعلام موجودیت این تشكل در هفته گذشته اما انعكاس خبری گسترده‌ای در رسانه ها نداشت به رغم اینكه تبلیغات گسترده ای برای برگزاری این نشست خبری توسط خبرگزاری فارس انجام شده بود. شاید غیبت سوال برانگیز چمران كه پیش از این با نام بردن از اسم او از خبرنگاران برای حضور در این نشست دعوت شده بود به نوعی برنامه های این تشكل را برای معرفی آن به نوعی تغییر داد.
شورای چهارم؛ از ساز مخالف چمران تا دغدغه های اصولگرایی و امیدواری اصلاح طلبان
چمران اما دوشنبه هفته گذشته نه به این نشست خبری رفت و نه درباره غیبت او در این برنامه سخنی نگفته است. همانطور كه افرادی چون سروری و بذرپاش هم در این باره توضیحی ندادند. بیادی، سخنگوی ائتلاف آبادگران اما در این باره به بلدیه گفت: «ممكن است آقای چمران در چند لیست یا چند جریان نزدیك به اصولگرایان فعالیت كنند همانطور كه در دوره قبلی انتخابات هم چنین بود و به نظر من  این موضوع خیلی هم خوب است اما آبادگران ارتباطی با این گروه جدید ندارد.»
او ادامه داد:«اصولگرایان در حال رایزنی و برنامه ریزی هستند آقای چمران هم همچنان یكی از اعضای ائتلاف آبادگران است و ما هیچ اختلافی نداریم.»
آبادگران همان ائتلافی كه در سال 81 و در سومین دوره انتخابات شوراها پیروز میدان انتخابات شد و 14 كرسی از 15 كرسی شورا در تهران را از آن خود كرد. اعضای این ائتلاف در شورای شهر تهران اما بعد از انتخابات 84 در مواضع سیاسی شان به اختلاف رسیدند گروهی به هواداری از دولت احمدی نژاد كه پیش از این شهردار منتخب آنها بود ادامه دادند و گروه دیگری هم مقابل او ایستادند در این میان چمران تنها كسی است كه در این سال ها هم ارتباط نزدیكش با احمدی نژاد را حفظ كرده و هم در شورای شهر نقطه عطف ارتباطات و تعادل بخشی به رویكرد این دو گروه از اعضای شورا بوده است. كسی كه در همه سال های گذشته اجازه نداده جزئیات پرونده 320 میلیارد تومانی انحراف از بودجه دوران احمدی نژاد در اختیار رسانه ها قرار گیرد و همچنان تلاش می كند اختلاف های درونی اصولگرایان در حوزه شهری و شوراها را مكتوم نگاه دارد.
در میان اصولگرایان دست كم سه گروه در حال فعالیت جدی تر برای حضور در انتخابات شوراها هستند، هواداران فعلی دولت كه از ماه های پیش خبرهای غیر رسمی درباره فعالیت های جدی آنها برای انتخابات شوراها به گوش می رسید. آنها بیشتر در سازمان شهرداری ها فعالند و از آنجا می توان بخشی از فعالیت های این گروه را رصد كرد. منابع آگاه به بلدیه می‌گویند همراهان فعلی دولت برای حضور در انتخابات شوراها برنامه ریزی گسترده ای كرده اند و قصد دارند پس از 8 سال دوباره به شورا و شهرداری تهران برگردند.در هفته های اخیر خبرهایی از انتشار روزنامه دولتی دیگری به نام شهروند هم منتشر شد. روزنامه ای كه چند سال پیش مجوز انتشار گرفت اما انتشار آن تاكنون به تعویق افتاده است و به نظر می رسد انتشار دوباره این روزنامه آن هم با رویكردی اجتماعی و شهری بخشی از همان برنامه ریزی های انتخاباتی باشد.
سوی دیگر اما هواداران محمد باقر قالیباف هستند كه از سال 84 تاكنون اداره شهر تهران را در دست داشتند. آنها درباره حضور در انتخابات شوراها سخنی نگفته اند همانطور كه كسی از برنامه های آنها برای انتخابات ریاست جمهوری هم خبری ندارد.
به گزارش بلدیه اگرچه در انتخابات دوره سوم نخستین نام در لیست انتخاباتی یاران قالیباف، مهدی چمران بود اما این روزها مهمترین خبر در راهروهای شورای شهر تهران اختلافاتی است كه میان چمران و قالیباف بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد. رئیس شورا در یك ماهه گذشته نه تنها در مراسم افتتاح بخشی از تونل نیایش شركت نكرد كه سیاست های شهرداری برای تونل سازی را هم مورد انتقاد كم سابقه قرار داد و همان زمانی كه قالیباف فرمان گشایش تونل نیایش را صادر می كرد چمران در مصاحبه ای با ایسنا اعلام كرد هیچ یك از پروژه های بزرگ عمرانی شهرداری در سال 92 بودجه نگرفته اند و شورا اجازه اجرای پروژه های بزرگ جدید مشابه نیایش را به شهرداری نمی دهد.
پس از آن چمران در نقدی تازه از ضرر مالی 9 میلیاردی شركت همشهری در انتشار مجموعه ای از مجلات همشهری سخن گفت و از این شركت و شهرداری تهران توضیح خواست.سخنانی كه با استقبال رسانه های هوادار دولت مواجه شد، رسانه هایی كه در همه سال های گذشته شهرداری تهران را به ریخت و پاش های رسانه ای متهم كرده بودند. در چنین فضایی است كه منابع آگاه می گویند به احتمال زیاد در دوره بعدی انتخابات شوراها، راه قالیباف و چمران جدا خواهد شد و این دو با لیستی جداگانه در انتخابات شركت خواهند كرد.گروه دیگر هم بخشی از اصولگرایان منتقد دولت هستند كه البته احتمال ائتلاف آنها با محمد باقر قالیباف كم نیست.
اصلاح طلبان اما در این هفته های پایانی امسال از برنامه ریزی ها برای حضور در انتخابات شوراها خبر داده اند. محمد علی نجفی، عضو شورای سوم شهر تهران با تاكید بر اینكه خودش در دوره چهارم انتخابات شوراها كاندیدا نخواهد شد، گفته است: اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات حضور فعالی خواهند داشت. نكته قابل توجه در سخنان نجفی قطعیت حضور اصلاح طلبان در انتخابات این دوره شوراها بدون توجه به مواضع و برنامه های آنها در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری است.
شورای چهارم؛ از ساز مخالف چمران تا دغدغه های اصولگرایی و امیدواری اصلاح طلبان
نجفی گفته است: اصلاح طلبان صرف نظر از موضعشان درانتخابات ریاست جمهوری، درانتخابات شورای شهرشركت می‌كنند،‌ دراین ارتباط بحث‌های جدی میان اصلاح طلبان مطرح شده است ومن امیداورم اصلاح طلبان ازحق قانونی خود برای شركت درانتخابات شورای شهر به عنوان كاندیدای حداكثری استفاده كنند تا درشهرهای بزرگ سهم جدی ازاعضای شورای شهربه اصلاح طلبان تعلق گیرد.
معصومه ابتكار، عضو دیگر اصلاح طلب شورا شهر تهران هم از برگزاری جلسات مستمر و هفتگی برای برنامه ریزی در این زمینه خبر داده است. ابتكار گفته است اصلاح طلبان نه تنها در ارتباط با شورای شهر تهران كه برای به دست آوردن كرسی های بیشتر در شوراهای كل كشور برنامه ریزی كرده اند. به گفته او از شش ماه پیش این جلسات در حال برگزاری است.
انتخابات در چهارمین دوره با شرایطی متفاوت برگزار خواهد شد، دولت گفته است این انتخابات را بر اساس قانون جدید با افزایش تعداد اعضای شوراها و به طور همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد كرد. دو تغییر اساسی در انتخابات بزرگ و سراسری شوراها كه به نظر می رسد شوراهای چهارم را در مسیری متفاوت قرار خواهد داد.
برچسب ها: انتخابات ، شورای شهر
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

62امروزmod_vvisit_counter
931دیروزmod_vvisit_counter
62این هفتهmod_vvisit_counter
8275هفته گذشتهmod_vvisit_counter
37547این ماهmod_vvisit_counter
23469ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19367592کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 10 مهمان حاضر
IP شما: 3.145.60.149
Mozilla 5.0, 
امروز: 09 اردیبهشت 1403