Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
چهارشنبه, 13 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
سقوط قیمت دلار و سکه/ جهش فوق العاده ریال در مقابل دلار. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
دوشنبه, 04 آذر 1392 ساعت 20:01 بازدیدها:1621 مرتبه

رویترز: جهش فوق العاده ی ریال در مقابل دلار/اقتصاد ایران جان تازه ای می گیرد / سقوط قیمت دلار و سکه .
رویترز نوشت: پی از توافق اتمی ایران با شش قدرت عمده جهان، ارزش برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا جهش فوق العاده ای کرد، که خبر امیدوار کننده ای برای مردم، از نظر کاهش تورم و نرخ بیکاری و شکوفایی مجدد اقتصاد شکننده ایران است. 

 

روز  یکشنبه بر ارزش برابری ریال در برابر دلار آمریکا ۳ درصد افزوده شد، که اولین پی آمد و بازتاب مثبت اقتصادی توافق ژنو به شمار می رود.

توافق اتمی ژنو به ایران امکان خواهد داد تا به طور موقت و تحت شرایطی در شش ماه آینده به میلیاردها دلاری که از سوی آمریکا ضبط شده بود دسترسی پیدا کند.

این توافق همچنین احتمال حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران را به شدت کاهش داده، و امکان لغو و یا کاهش تحریم ها را افزایش داده است، و احتمالاً  باعث کاهش فرار سرمایه از ایران، و افزایش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی خواهد شد.

توسعه سرمایه گذاری در داخل و از خارج، و  از سرگیری و گسترش روابط تجاری بازرگانان ایرانی با همتاهای خارجی خود به تنهایی کافی است تا اقتصاد ایران را،  که بیش از هر زمانی در دو سال گذشته مردم ایران را تحت فشار قرار داده، از رکود خارج کند و جان تازه ای بدان ببخشد.
 
بر اساس توافق نامه ژنو، برخی تحریم‌های اعمال شده بر طلا و فلزات قیمتی، بخش صنعت اتومبیل ایران، و همچنین صادرات پتروشیمی ایران را به حالت تعلیق در می آید. که  به نوشته رویترز این در واقع حدود ۱ و نیم میلیارد دلار عایدات نصیب ایران می‌کند.

همچنین درصورت پابندی ایران به تعهدهای اتمی خود،  ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از درآمد مسدود شده ایران از فروش نفت،  به ایران منتقل می‌شود.

در عین حال حدود ۱۵ میلیارد دلار از درآمد ایران در این مدت شش ماه به حساب‌های خارجی‌ مسدود شده اش واریز می‌شود.  تحت این توافق  موجودی ایران در حساب‌های مسدود شده خارجی‌اش افزایش می یابد و نه کاهش.

گروه ۵+۱ همچنین   ۴۰۰ میلیون دلار از سرمایه‌های دولتی ایران را به طور مستقیم به مؤسسات آموزشی معتبر در کشورهای ثالث منتقل می کند تا هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی پرداخت شود.

اما مسئله ای که برای ۷۵ میلیون نفر مردم ایران حائز اهمیت است تقویت ریال ایران در برابر ارزهای خارجی و کاهش تورم در این کشور است. روز یکشنبه ارزش برابری  ریال ایران در برابر دلار آمریکا ۳ درصد بالا رفت، و به طور رسمی  هر دلار آمریکا در برابر دو هزار و نهصد تومان، و در بازار آزاد در مقابل سه هزار تومان خرید و فروش شد.

تقویت ریال ایران، به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، کمک خواهد کرد تا با یکی از بزرگترین چالش های سیاسی و اقتصادی خود، یعنی نرخ تورم که در حال حاضر سالانه ۴۰ در صد برآورد شده، تا حدودی  مقابله کند.

در یک سال و نیم گذشته یک سوم از ارزش حجم مبادلات غیر نفتی ایران و دوبی، کاسته شده، و بر اساس آمارهای گمرکی دوبی، در شش ماه اول سال جاری به دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است. 

مهرداد عمادی، اقتصاددان موسسه مشاور مالی بتامتریکس لندن، به رویترز گفته است  شرکت های نفتی و غیر نفتی مدتی است  با بازرگانان و  مسئولان جمهوری اسلامی ایران تماس برقرار کرده اند تا در مورد از سرگیری و تجدید سرمایه گذاری و مبادلات تجاری گفتگو کنند. او گفت  توافق اتمی ژنو باعث گسترش این تماس ها خواهد شد.

توافق اتمی ژنو همچنین پول بیشتری در  اختیار دولت و بانک مرکزی قرار خواهد داد، تا بتوانند دست به  اصلاحات اقتصادی بزنند.

بسیاری از تحلیل گران اقتصادی معتقدند  که توافق اتمی ژنو باعث بالا رفتن ارزش حجم مبادلات تجاری، کاهش تورم، گسترش اصلاحات اقتصادی، و در نتیجه  ایجاد و بهبود بازار کار در ایران خواهد شد.

***

سقوط قیمت دلار به زیر ۲۹۰۰ تومان/ سکه 825 هزار تومان
امروز نرخ انواع ارز در بازار آزاد نسبت به روز گذشته با نوسان نزولی همراه شده است، البته سیر نزولی دلار و سایر ارزهای معتبر از ابتدای هفته رسماً کلید خورد و تا امروز ادامه پیدا کرده است.
در پی آغاز روند نزولی نرخ ارز از ابتدای هفته جاری هم‌اکنون نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز قبل سقوط کرده و به ارزش ۲۸۹۰ تومان رسیده است.

 امروز (دوشنبه چهارم آذرماه) نرخ انواع ارز در بازار آزاد نسبت به روز گذشته با نوسان نزولی همراه شده است، البته سیر نزولی دلار و سایر ارزهای معتبر از ابتدای هفته رسماً کلید خورد و تا امروز ادامه پیدا کرده است.

توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو چراغ سبز کاهش قیمت در بازار ارز و به‌خصوص دلار طی روز گذشته تلقی می‌شود و فعالان بازار معتقدند جوّ روانی مثبتی که در بازار به‌خاطر مذاکرات ایجاد شده است زمینه کاهش قیمت دلار را فراهم کرده است.

هم اکنون در آغاز معاملات رسمی صرافی‌ها نرخ دلار در بازار آزاد 2890 تومان مشخص شده و در تابلوی صرافی‌ها برای فروش همین نرخ درج شده است. نرخ دلار البته تا ظهر دیروز 2940 تومان بود و در پایان معاملات به 2915 تومان کاهش پیدا کرد و ادامه روند نزولی موجب ثبت نرخ فعلی دلار در بازار شد.

یورو نیز در صرافی‌ها هم اکنون (ساعت 11:10 دقیقه) به ارزش 3940 تومان، پوند انگلیس به ارزش 4750 تومان، درهم امارات متحده عربی به ارزش 795 تومان و یوان چین به ارزش 480 تومان قیمت گذاری شده و به متقاضیان فروخته می‌شود.

نوع سکه قیمت دوشنبه (تومان) تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته (درصد) تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته (تومان)
سکه‌ تمام‌ طرح‌ جدید 825 هزار 3.5 درصد کاهش 29 هزار تومان کاهش
سکه‌ تمام‌ طرح‌ قدیم 825 هزار 3.5 درصد کاهش 29 هزار تومان کاهش
نیم سکه 435هزار 2.2 درصد کاهش 10 هزار تومان کاهش
ربع سکه 250 هزار 2.4 درصد کاهش 6000 تومان کاهش
یک گرمی 160 هزار 3 درصد کاهش 5000 تومان کاهش
هرگرم‌ طلای 18عیار 84 هزار و 607 3.6 درصد کاهش 3116 تومان کاهش
هر مثقال طلا 366 هزار و 500 3.6 درصد کاهش 13 هزار و 500 تومان کاهش
اونس جهانی 1233 دلار و 70 سنت 0.3 درصد کاهش 11 دلار کاهش
نوع ارز
دلار آمریکا 2890 1.7درصد کاهش 50 تومان کاهش
یورو 3950 2.5 درصد کاهش 100 تومان کاهش

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

3060امروزmod_vvisit_counter
524دیروزmod_vvisit_counter
7296این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
4218این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19986705کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 366 مهمان حاضر
IP شما: 18.118.166.180
Mozilla 5.0, 
امروز: 13 تیر 1403