Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 14 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
روزنامه های امروز پنجشنبه 14 شهریور 92. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
پنجشنبه, 14 شهریور 1392 ساعت 18:13 بازدیدها:2089 مرتبه

مرور روزنامه‌های پنجشنبه چهاردهم شهریور ماه
روحانی: حمله شود، غذا و دارو می‌فرستیم
واکنش‌ها به سخنان هاشمی رفسنجانی راجع به ‌سوریه در مجلس و بیرون از آن، برنامه‌های سیاست خارجی کشور در قبال سوریه و مذاکرات هسته‌ای و سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، تشکیل فراکسیون طرفدار دولت در مجلس، وضعیت دانشگاه احمدی‌نژاد، گزارش مجلس از وضعیت اقتصادی کشور و یک سخن خواندنی از زبان بهمنی و مقررات جدید مبارزه با فساد، مهم‌ترین اخبار امروز روزنامه‌ها هستند.


واکنش‌ها به سخنان هاشمی رفسنجانی راجع به ‌سوریه در مجلس و بیرون از آن، برنامه‌های سیاست خارجی کشور در قبال سوریه و مذاکرات هسته‌ای و سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، تشکیل فراکسیون طرفدار دولت در مجلس، وضعیت دانشگاه احمدی‌نژاد، گزارش مجلس از وضعیت اقتصادی کشور و یک سخن خواندنی از زبان بهمنی و مقررات جدید مبارزه با فساد، مهم‌ترین اخبار امروز روزنامه‌ها هستند.

روحانی: حمله شود، غذا و دارو می‌فرستیم

برنامه‌های وزارت خارجه و سخنان رئیس‌جمهور در مورد سوریه مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته است.

اعتماد از زبان ظریف، سخنگوی وزارت خارجه نوشته است: تصمیمی درباره انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه گرفته نشده است. اعتماد در توضیح گفته: وزیر امور خارجه بعد از گذشت چند هفته درباره خبر انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت خارجه به صورت مفصل اظهارنظر کرد و گفت: چنین قراری نیست، هنوز تصمیم گیری نشده است که پرونده چگونه پیگیری شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره حسن این انتقال در رسانه‌ها مطرح شده بود غیرامنیتی شدن پرونده هسته‌ای بود اما ظریف در پاسخ به اینکه اگر این پرونده را به وزارت خارجه بیاورید منجر به آن نمی‌شود که بعد امنیتی آن کاهش یافته و به آژانس برگردد و در حوزه دیپلماسی عمومی پیش برود، گفت: من به این فکر نمی‌کنم که پرونده در کجای کشور حضور داشته باشد، پرونده را امنیتی یا غیر امنیتی می‌کند، واقعیت این است که نیاز است با این پرونده با اجماع ملی برخورد شود و هر دستگاهی که بخواهد با این پرونده برخورد داشته باشد نیاز دارد که هم از اجماع ملی و هم از هماهنگی کلیه دستگاه‌ها برخوردار باشد، اینکه ریاست محترم جمهوری یا مقامات عالی نظام چگونه تصمیم بگیرند که این پرونده را اداره کنند تصمیمی است که باید در‌‌ همان سطوح گرفته شود. پرونده هسته‌ای نیازمند یک هماهنگی ملی است، نیاز است از کلیه امکانات کشور برای خاتمه دادن به بحث غیر عادلانه علیه کشور استفاده شود و وزارت خارجه هم در این بین باید یک نقشی را ایفا کند و از نقشی که در هشت سال گذشته ایفا کرده، حتما باید پررنگ‌تر باشد، در دورانی که پرونده در گذشته در شورای امنیت بود، قوی‌ترین دیپلمات‌های وزارت خارجه که مسئول مذاکره این پرونده بودند، شورای امنیت ملی نقش هدایت کننده داشت ولی متأسفانه این وضعیت عوض شد و وزارت خارجه طی هشت سال گذشته کاملابه حاشیه رفت، این به معنی توانمندی سیاست خارجی کشور در پیگیری یک پرونده ملی، حتما نباید به پرونده بدین طریق نگریست، وزارت خارجه مانند سایر دستگاه‌های کشور توانمندی‌هایی دارد و از همه این توانمندی‌ها باید به طور منسجم و هماهنگ و یکپارچه در پیگیری موضوع ملی استفاده شود. ظریف در پاسخ به اینکه «عده یی می‌گویند اگر به سطح وزرای خارجه برسد در این سطح وزیر امور خارجه آمریکا هم حضور دارد و این پلی برای مذاکرات ایران و آمریکا می‌شود» تأکید کرد: مگر وقتی قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا وجود داشت پلی برای مذاکرات ایران و آمریکا شد؟ سطح مهم نیست، مهم اراده سیاسی برای حل و فصل موضوع است، بالاخره آمریکا یکی از اعضای۱+۵ است و در سطوح مختلف در این گفت‌و‌گو‌ها شرکت کرده است و متأسفانه مشکل این بوده که این گفت‌و‌گو‌ها در واقع اعلام مواضع بوده است، طرفین در این گفت‌و‌گو مواضع خود را اعلام می‌کردند و به خانه بر می‌گشتند که همانطور که عرض کردم می‌توانستند این کار را با بیانیه و هزینه کمتر، هم از نظر مالی و هم از نظر زمانی انجام دهند.

شرق نیز سخنان وزیر در مورد برنامه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را مورد توجه قرار داده و نوشته: ظریف با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک قطعی شده است، گفت: قرار است رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. به گفته ظریف، برنامه کاری رئیس‌جمهوری در نیویورک «یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع‌سلاح هسته‌ای به‌ عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد و سخنرانی در جلسه وزرای خارجه جنبش عدم‌تعهد و دیدار با ایرانیان مقیم خارج از ایران است».

بهار نیز به سخنان روحانی در اجلاس خبرگان پرداخته و عبارت «حمله شود غذا و دارو می‌فرستیم» را تیتر کرده و نوشته: رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان‌اش رسیدگی به مسائل و موضوعات سیاست خارجی به‌ویژه با توجه به شرایط حساس منطقه را از دیگر معضلاتی دانست که دولت با آن مواجه است و گفت: امروز منطقه ما از بحران شدیدی رنج برده و در شرایط حساسی قرار دارد که نمونه کامل آن امروز در سوریه، مشهود است. وی با بیان این‌که ثبات و امنیت سوریه بسیار برای ما حائز اهمیت است، گفت جمهوری‌ اسلامی ایران در این زمینه وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری ‌اسلامی ایران همه تلاش انسانی خود را نسبت به مردم سوریه انجام داده و خواهد داد و نسبت به تعهد خود به ثبات منطقه و اقداماتی که در این زمینه لازم بوده را انجام داده و خواهد داد و می‌داند که شروع جنگ و حمله به سوریه چه مشکلاتی را برای کل منطقه به وجود خواهد آورد از این رو تمام اقدامات سیاسی و بین‌المللی خود را در روزهای اخیر انجام داده و ادامه خواهد داد. دکتر روحانی افزود: البته اگر برای مردم سوریه مشکلاتی به وجود آید جمهوری‌اسلامی ایران به وظایف دینی و نوع دوستانه خود برای کمک غذایی و دارویی به مردم سوریه اقدام خواهد کرد. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری‌اسلامی ایران همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده هرگونه اقدام علیه سوریه را نه تنها به ضرر منطقه بلکه به ضرر دوستان آمریکا نیز می‌داند و معتقد است که این اقدام هیچ نفعی برای هیچ‌کس نخواهد داشت.

وام‌هـای کـلان بانکـی علنـی می‌شـود

روزنامه ایران‌ به تصمیمات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پرداخته و نوشته است: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در جلسه اخیر این ستاد تصویب شد پرداخت وام‌های کلان به اشخاص علنی و در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کاملی انجام شود. عزت‌الله یوسفیان ملا اظهار داشت: در این جلسه تقریباً همه دستگاه‌ها و نمایندگان قوا حضور داشتند که این نقطه قوت آغازین این جلسه در دولت فعلی است. وی ادامه داد: از قوای سه گانه نمایندگان به صورت حداکثری حضور داشته‌اند؛ سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی، وزیر اقتصاد، اطلاعات، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد در این جلسه حضور داشتند.

این عضو ستاد فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری تأکید کرد: در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی در دفتر وزیر دادگستری ایجاد و قانون ارتقای سلامت نظام اداری پیگیری شود. یوسفیان ملا با بیان این‌که اساس کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اجرای صحیح قانون ارتقای سلامت نظام اداری خواهد بود گفت: در رابطه با معوقات بانکی، زمین‌خواری، سوء‌استفاده‌ها از مناقصه‌ها و مزایده‌ها در جلسات آینده بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی با بیان این‌که مقرر شد تا برخی پرونده‌ها به صورت موردی پیگیری شود، گفت: اکنون یکی از نگرانی‌ها واگذاری اراضی و وام‌های کلان به اشخاص بدون اطلاع مردم است، بنابراین مقرر شد تا پرداخت وام‌های کلان به اشخاص علنی و در رسانه‌ها در رابطه با میزان وام‌های پرداختی به افراد اطلاع‌رسانی کاملی انجام شود.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با ذکر مثالی در خصوص وام‌های کلان پرداختی گفت: برخی اشخاص با دریافت وام برای احداث کارخانه و فعالیت‌های تولیدی در دیگر بازار‌ها از جمله سکه، طلا و سفته‌بازی سرمایه‌گذاری می‌کردند و در صورت اطلاع مردم از وام‌ها دیگر اشخاص نمی‌توانند در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

مجوز قطعی به دانشگاه احمدی‌نژاد داده نشده است

رسالت سخنان مدیرکل دفتر آموزش‌های وزارت علوم درباره دانشگاه احمدی‌نژاد را مورد توجه قرار داده و نوشته: مدیرکل دفتر آموزش‌های وزارت علوم گفت: دانشگاه احمدی‌نژاد مجوز اولیه خود را از شورای عالی دریافت کرده و بعد از این مجوز اولیه باید فضا را مشخص و امکانات را اعلام کنند و به استناد آن مجوز قطعی داده می‌شود اما این مراحل انجام نگرفته است. غلامعلی نادری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم درباره صدور مجوز برای پذیرش دانشجو دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان با اشاره به اینکه برای مهرماه دانشجویی در اختیار این دانشگاه قرار نگرفته است، اظهار داشت: ممکن است این دانشگاه با طی مراحل مختلف، مجوز پذیرش دانشجو برای بهمن ماه دریافت کند. وی با بیان اینکه دانشگاه جامع بین‌المللی برای پذیرش دانشجو در تکمیل ظرفیت فرصت دارد، گفت: اگر این مؤسسه مراحل دریافت مجوز خود را پس از بازدید از محل و تایید فضا بگذارند و مجوز قطعی خود را در شورای گسترش دریافت کند، نهایتا به این مؤسسه دانشجو در رشته‌های کاردانی و کار‌شناسی ناپیوسته در بهمن ماه در شرایطی که ظرفیتی از سوی سازمان سنجش برای تکمیل ظرفیت اعلام شود داده می‌شود. وی افزود: این دانشگاه تا پایان شهریور مهلت دارد برای این مسأله اقدام کند و اگر بتواند مراحل اداری خود را طی کند، احتمال اینکه برای تکمیل ظرفیت طبق قوانین سازمان سنجش به آن دانشجو داده شود وجود دارد.

فراکسیون طرفدار دولت چند عضو خواهد داشت؟

اعتماد سخنان محمدرضا تابش، نماینده اصلاح طلب مجلس درباره تشکیل فراکسیون حامیان دولت را مورد توجه قرار داده که گفته: اگر فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ضمن بیان انتقادات، جلوی تندروی تندرو‌ها را بگیرند دیگر دلیلی برای شکل گیری فراکسیون جدیدی در مجلس وجود ندارد. اما اگر قرار باشد فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ضمن داشتن موضع انتقادی و روا داشتن نقد‌ها، دست تندرو‌ها را باز بگذارد تا آن‌ها به دولت بتازند و هر روز یک مساله یی را برایش درست کنند عقلانی است که فراکسیون دیگری برای حمایت از دولت در مجلس تشکیل شود. به گزارش ایسنا، این نماینده اصلاح طلب مجلس در توضیح شرط دوم تشکیل فراکسیون حامیان دولت گفت: از طرف دیگر تشکیل فراکسیون حامیان دولت منوط به تعاملات فی مابین نمایندگان حامی دولت با خود دولت است به آن معنا که نمایندگان با دولت به یک راهکار و نتیجه یی برای تشکیل یا عدم تشکیل فراکسیون برسند. وی در پایان یادآور شد: پیش از جلسه رای اعتماد وزرا ۹۰ نفر از نمایندگان برای تشکیل فراکسیون حامیان دولت امضا کرده بودند که فکر می‌کنم تاکنون این عدد به تعداد قابل توجهی رسیده باشد.

همین روزنامه در مطلبی دیگر با تیتر «تشکیل فراکسیون اعتدال آری یا نه؟» نوشته: بحث تشکیل فراکسیون جدید اعتدال در مجلس هم همچنان داغ است. محمدقسیم عثمانی در گفت‌و‌گو با اعتماد، بر لزوم تشکیل این فراکسیون تأکید کرد و با اشاره به حضور چهره‌های حامی دولت در هر دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت، اظهار داشت: «پیش بینی ما این است که اگر فراکسیون اعتدال تشکیل شود، حداقل ۱۵۰ نماینده مجلس به آن خواهند پیوست». اما در مقابل، برخی دیگر از نمایندگان مستقل معتقدند که جدایی اعتدالیون از اصولگرایان باعث انشقاق در اصولگرایان معتدل و سنگین‌تر شدن وزنه تندرو‌ها خواهد شد. این طیف معتقدند که باید همچنان در کنار رهروان ولایت که اکثریت مجلس هستند به کار ادامه داد.

سخنان آخر بهمنی

وضعیت اقتصادی کشور از زوایای گوناگون مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. در حالی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب در مواردی، مجلس را به عدم همراهی با دولت در اصلاح بودجه متهم کرده‌اند، برخی ‌نمایندگان مجلس و از جمله تاجگردون و مطهری که نزدیک به دولت هم هستند، از کیفیت اصلاحیه بودجه انتقاد کرده‌اند. ابتکار در این باره نوشته است: احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا تاج گردون، اسماعیل جلیلی، قادری و قوامی. اعضای کمیته‌ای هستند که قرار است برای انجام اصلاحاتی در لایحه ارسالی دولت همکاری داشته باشند و سرنوشت نهایی این لایحه را تعیین تکلیف کنند.

در همین حال، اعتماد در بخشی از گزارش خود از نشست رئیس کل بانک مرکزی با چهار رئیس گذشته نوشته است: رئیس فدرال رزرو هم بیاید همین آش و همین کاسه است: این جمله را هم محمود بهمنی گفت و با انتقاد از انتخاب رئیس کل بانک مرکزی توسط رئیس جمهور افزود: استقلال بانک مرکزی با تعویض مدیران حل نمی‌شود بلکه باید در قوانین و مقررات تغییراتی اعمال شود.

او ادامه داد: اصلاح ساختاری در بالا‌ترین رکن بانک مرکزی یعنی شورای پول و اعتبار انجام شود و بعد در انتخاب رئیس کل این بانک تجدیدنظر صورت گیرد. بهمنی با اشاره به اینکه در اقتصاد باید بر اساس شرایط و ضوابط تصمیم گیری صورت گیرد، افزود: اگر آقای کینز هم بیاید نمی‌تواند الان کاری کند: به عنوان نمونه امروز تصویب می‌کنند که ارز ۱۲۲۶ تومان به کالای اساسی پرداخت شود ولی‌‌ همان روز قانون بودجه را با ارز ۲۴۷۰ تومان تصویب می‌کنند ولی باز هم می‌گویند ارز ۱۲۲۶ تومانی به کالای اساسی پرداخت کنید. وی در همین ارتباط با کنایه بر اینکه بچه ۴۰ سالش تمام شد ولی هنوز از شیرش نمی‌گیرند، افزود: وقتی با کسری بودجه مواجهه شده‌ایم چطور می‌خواهند با پرداخت ۱۲۲۶ تومان که خود به کسری بودجه می‌افزاید اقتصاد را سروسامان دهند.

اعتماد، «گزارش نگران کننده مجلس و دولت از وضع اقتصادی کشور» را نیز مورد توجه قرار داده و نوشته: دیروز، روز پرانتقاد از آمار‌ها بود: از آمارهای غیرشفاف بیکاری گرفته تا نرخ رشد اقتصادی و به نوعی، برخی از نهادهای رسمی اعلام کننده آمار، به آمارسازی متهم شدند. رئیس مرکز پژوهشهای مجلس دیروز در جلسه علنی مجلس گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه داد و ابراز تاسف کرد که چه اتفاقی افتاده است که سازمان آمار قبلانرخ رشد اقتصادی را نرخ دیگری اعلام می‌کرد و به محض اینکه دولت تغییر می‌کند، این نرخ رشد به منفی ۴/۵ رسید. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در هشتمین جشنواره تعاونی‌های بر‌تر با انتقاد نسبت به آمارهای غیرشفاف اشتغال، اعلام کرد که از این پس آمارسازی ممنوع است.

کاظم جلالی در گزارش خود به نمایندگان از وضعیت اقتصادی کشور گفت: در ‌چند سال بعد از انقلاب مشکلات متعدد و تکراری را در کشور، شاهد بودیم که دولت‌های مختلف پس از روی کار آمدن قول حل شدن مشکلات را دادند، اما بعد از مدتی متوجه می‌شویم که مشکلات حل نشده و سر جای خود باقی است. بعضی‌ها نیز تصور می‌کنند هر چقدر پول بیشتر تزریق کنند، مشکلات حل می‌شود، این در حالی است که دوره‌هایی را داشتیم که درآمدهای ارزیمان خوب بود، پول هم تزریق شد، اما عملااتفاقی نیفتاد و مشکلات حل نشد.

به باور وی، حال که دولت جدید تشکیل شده است و ما نیز در مجلس دو سال بیشتر وقت نداریم، باید با اراده قوی با تعامل با دولت بخشی از مشکلات کشور را حل کرده و به مردم پاسخگو باشیم. به همین خاطر باید یک سند راهبردی داشته باشیم و یک هم فهمی بین قوای سه گانه برای حل مشکلات کشور وجود داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر این که بسیاری از مشکلات ‌حل شدنی است و با این تدبیر و رویکرد می‌توان تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حماسه اقتصادی را تحقق بخشید، گفت: دولت و مجلس و قوه قضاییه به جای جنجال‌های سیاسی که سالیان سال است ادامه دارد، با رویکرد جدی به حل مشکلات مردم بپردازند.

واکنش‌ها به انتشار سخنان منسوب به هاشمی

شرق خبر داده که نمایندگان در واکنش به انتشار سخنان منسوب به هاشمی، خواستار حضور وی در جلسه غیرعلنی مجلس شده‌اند. این روزنامه نوشته: نامه‌های «نه» به هاشمی، هیچ ‌وقت به ‌طور مستقیم علیه او در صحن جمع‌آوری نمی‌شود، همیشه مقدمه‏ای طولانی دارد و چند نکته گله‏آمیز. نامه اخیر نمایندگان مجلس نیز به‌طور غیرمستقیم گوشه و کنایه‏ای است به سخنان اخیر آیت‏الله هاشمی و مواضع اخیرش درباره مسایل سوریه. امضای ۱۷۰نماینده پای نامه‏ای آمده که در آن هیچ اسمی از آیت‏الله هاشمی نیست اما یک پاراگراف نامه گویای اصل ماجراست: «تعجب و صد تعجب از کسانی است که در این مقطع تاریخی که آمریکا و غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی غاصب در پی برانداختن مقاومت در خاورمیانه هستند، دشمن‌شادی می‌کنند و تکمیل بهانه آن‌ها برای جنگ ثمره دیگری ندارند».

همه این کنایه‌ها به فایل صوتی‌ بازمی‌گردد که پیشتر به ‌واسطه آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تکذیب شده‌ بود اما برخی سایت‌های اصولگرا همچنان تأکید دارند که صدا، صدای آیت‌الله است.

در همین زمینه، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس بی‌صبرانه منتظر تکذیب شخص آیت‌الله هاشمی و اعلام مواضع صریح و درست از سوی ایشان است. او حتی از وزارت اطلاعات خواسته تا موضوع را بررسی کند و اصل آن را به اطلاع مردم برساند.

کیهان یکی از اخبار ویژه خود را به حمله شدید ولی غیرمستقیم به هاشمی اختصاص داده و از زبان مشاور کروبی نوشته است: مواضع هاشمی به حیثیت روحانی لطمه می‌زند!‌

به نوشته کیهان، همکار سابق مهدی کروبی در راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای تصریح کرد اظهارات چند وقت اخیر هاشمی‌رفسنجانی از جمله درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی نشانه پیر فلجی سیاسی و نوعی خودزنی است.

داریوش سجادی مشاور سابق کروبی و از همکاران نشریات اصلاح‌طلب در وبلاگ خود نوشت: «شواهد و قرائن و اظهارات «اکبر هاشمی‌رفسنجانی» طی یک هفته اخیر می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای ذهنی به نوعی پیرفلجی (Parkinson) سیاسی در سنین کهولت باشد که با وجود «فلکسی بیلیتی» بالا (High Flexibility) تدریجاً و به حکم تقدیر به نقطه پایان خود می‌رسد.

وی می‌افزاید: «نمونه‌ای دیگر اظهارات ۲۴ سال پیش مهندس بازرگان در مصاحبه با روزنامه تهران تایمز بود که در آن گفت‌وگوی اعلام کرد «فردای آزادسازی خرمشهر به منظور تبریک و شادباش نزد هاشمی‌رفسنجانی رفتند و بعد از ابلاغ مراتب خرسندی خود از این عملیات موفق به هاشمی گوشزد کرده‌اند که اکنون و با احراز تمامیت ارضی ایران در سرحدات خود فرصت مناسبی است تا ایران پیش‌قدم شود و به جنگ پایان دهد و مطابق گفته مرحوم بازرگان، هاشمی نیز ضمن صحه گذاشتن بر چنین خواسته‌ای به ایشان قول داده تا شخصاً این مسأله را نزد امام مطرح و دنبال کند و بر همین منوال جنگ را به اتمام برسانند!» این در حالی است که در فردای انتشار این مصاحبه و با بالا گرفتن جو پرسش و مطالبه توضیح، دفتر آقای هاشمی‌رفسنجانی اعلام کرد ضمن استعلام از ایشان آقای هاشمی فرمودند اصل آن جلسه را به یاد می‌آورند اما موضوع مذاکرات را فراموش کرده‌اند!

داریوش سجادی با ابراز تعجب از اظهارات اخیر هاشمی در متهم کردن دولت سوریه به کاربست سلاح شیمیایی می‌افزاید: «با شدت گرفتن و تعدد یافتن این گفتن‌ها و تکذیب کردن‌ها به وضوح می‌توان نوعی خودزنی و خودتخریبی ناخواسته را از رفتار و گفتار و سلوک هاشمی استنباط کرد. روندی که اگر منحصر به ایشان می‌ماند شاید قابل تحمل بود اما خواسته یا ناخواسته تالی فاسد خودزنی هاشمی متوجه دکتر حسن روحانی است که هاشمی اصرار زیادی دارد پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری را به نام خود و ناشی از زحمات خود سند بزند. روحانی اکنون بلاگردان «هاراگیری» هاشمی شده است.

آرمان نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی در مطلبی مرتبط با سوریه، وضعیت پدید آمده در سوریه را از زبان حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت‌خارجه در دولت اصلاحات، پیامد بی‌توجهی به هشدار ایران دانسته و نوشته: از یکی دو ماه پیش، وضعیت سوریه وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای متفاوت‌ از گذشته. بعد از مشکلاتی که در مصر برای آمریکایی‌ها ایجاد شد بدین معنا که با خروج مبارک از صحنه قدرت و قدرت‌گرفتن اخوان‌المسلمین احساس کردند که شرایط منطقه به‌شدت علیه آن‌ها در حرکت است. البته با تحریکاتی که لابی اسرائیلی در آمریکا انجام داد و با برخی اشتباهاتی که از سوی رهبری اخوان یعنی آقای مرسی صورت گرفت، وضعیت مصر جوری شد که آمریکایی‌ها می‌خواستند؛ یعنی بی‌ثباتی و تشنج در این کشور، برکناری یک حزب اسلامگرا و تضعیف یک قدرت بزرگ در جهان اسلام که این به نفع رژیم‌صهیونیستی بود. آمریکا پس از اینکه مواضع خود را در شمال آفریقا متزلزل دید، درصدد بی‌ثباتی در مصر برآمد و یک کودتای رسمی را در آنجا به راه‌انداخت؛ به موازات وقایع مصر، اما در سوریه نیروهای دولتی به‌تدریج پیشرفت داشتند.

بخش‌های بیشتری از سوریه را در اختیار گرفتند و این وضعیت ادامه پیدا کرد تا به استقرار نیروهای دولتی سوریه در تمام خاک این کشور و برقرارشدن ثبات در کل خاک این منطقه انجامید به نحوی که دولت‌های فرامنطقه‌ای به‌خصوص آمریکا احساس کردند که موضع مخالفین در سوریه روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود. نباید فراموش کرد بخشی از اقداماتی که آمریکایی‌ها در سوریه انجام دادند، به‌دلیل حمایت از رژیم‌صهیونیستی بود چراکه حفظ امنیت این رژیم اولویت آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و دلیل دیگر تامین نظر برخی از کشورهای مرتجع منطقه. همان‌طور که از دولت کودتا درمصر حمایت مالی کردند، از برقراری حکومت قانون در سوریه هم جلوگیری شد. مشکلی که کشورهای عربی به‌وجود آوردند و به آن دامن زدند این بود که غرب با محوریت آمریکا در صدد بی‌ثباتی در خاورمیانه و دولت قانونی بشاراسد هستند و احساس کردند که دولت سوریه موفق شده بر اوضاع مسلط شود و با مخالفین و تروریست‌ها برخورد کند بنابراین در این شرایط، موضوع سلاح‌های شیمیایی را مطرح کردند.

این قضیه از آن جهت جالب توجه است که وزارت خارجه ایران ماه‌ها پیش اعلام کرده بود تروریست‌های مسلح به سلاح‌های کشتارجمعی مجهز شده‌اند اما متأسفانه نه کشورهای غربی و نه سازمان ملل در این مورد واکنش نشان ندادند. درواقع سازمان ملل به اطلاع موثقی که وزارت امورخارجه ایران داده بود، بی‌توجهی کرد. اگر سلاح شیمیایی برایشان اهمیت داشت، باید این موضوع که به اطلاع آن‌ها رسیده بود را بررسی می‌کردند. بحث سلاح‌های شیمیایی مستقل از اینکه کدام طرف مقصر باشد، باید بررسی شود؛ دولت سوریه می‌گوید استفاده نکردم که نباید هم استفاده می‌کرد چون در زمین دست بر‌تر را داشت. معمولا دولت‌های در آستانه فروپاشی و از بین‌رفتن، دست به این اقدامات عجولانه می‌زنند اما سوریه دست بالا را در درگیری‌های داخلی داشت؛ هرچند که نفس این عمل ضدحقوق‌بشر و ضد حقوق انسانی است و استفاده از این سلاح‌ها در آستانه شکست هم جایز نیست.

از نظر منطقی هم دولت سوریه نباید دست به این کار می‌زد که بهانه‌ای دراختیار دولت‌های غربی بگذارد؛ از این باب تأکید بر بهانه است که منتظر نماندند بازرسان سازمان ملل گزارششان را ارائه دهند و دائم درصدد تحت فشار قرار دادن بازرسان و منحرف کردن افکار عمومی هستند. بازرسان آژانس تحت فشار هستند تا گزارشی را ارائه بدهند تا پروژه حمله به سوریه را برای دولت‌های فرامنطقه‌ای توجیه کنند. اگر بازرسان، گزارش دو پهلویی ارائه دهند که آمریکا و ناتو استفاده کنند، نباید تعجب کرد بلکه باید انتظار چنین رخدادی را داشت. آمریکا به‌دنبال بهانه‌ای برای اقدامات جنگ‌طلبانه در منطقه است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سعی کرد دست پری در اجلاس گروه۲۰ برای مذاکره با روسیه داشته باشد به همین دلیل سعی کرد قبل از این سفر مذاکراتی را با سناتورهای با نفوذ کنگره اعم از جمهوری‌خواه و دمکرات داشته باشد تا با توافق ضمنی کنگره با دستی پر برای تحت فشار قرار دادن روسیه قدم به مذاکرات گروه ۲۰ بگذارد. متأسفانه برخی از کشورهای مرتجع منطقه هنوز متوجه خطری نیستند که متوجه‌شان است؛ آمریکا و قدرت‌های منطقه و گروه‌های تروریستی به سراغ آن‌ها هم خواهند آمد و آشوب، کشورهای آن‌ها را هم دربر خواهد گرفت.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

1919امروزmod_vvisit_counter
4884دیروزmod_vvisit_counter
11039این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
7961این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19990448کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 144 مهمان حاضر
IP شما: 3.15.168.115
Mozilla 5.0, 
امروز: 14 تیر 1403