Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
پنجشنبه, 14 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
الیاس حضرتی: نظام حزبی جایی در ساختار سیاسی ما ندارد./سلیمی نمین : باندگرایی احمدی نژاد به کشور آسیب زد. ... مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 02 شهریور 1392 ساعت 00:23 بازدیدها:1401 مرتبه

در مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛
حضرتي: نظام حزبي جايي در ساختار سياسي ما ندارد / سلیمی نمین: باندگرایی احمدی نژاد به کشور آسیب زد / فضائلی: تحزب دغدغه مردم نیست .
الياس حضرتي، محمدنبي حبيبي، محمدرضا خباز، غلامعلي دهقان، عباس سليمي نمين و مهدي فضائلي با حضور در برنامه "مناظره‌" شبكه يك سیما به ارائه آرا و نظرات خود درخصوص تحزب در ساختار سیاسی ایران پرداختند.


به گزارش خبرگزاری ها ، الياس حضرتي، محمدنبي حبيبي، محمدرضا خباز، غلامعلي دهقان، عباس سليمي نمين و مهدي فضائلي با حضور در برنامه "مناظره‌" شبكه يك سیما به ارائه آرا و نظرات خود درخصوص تحزب در ساختار سیاسی ایران پرداختند.
 
* حبيبي: مبناي متقن و داشتن برنامه و مدير براي اداره كشور؛ سه مشخصه احزاب ايدئولوژيك

محمدنبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه اسلامي در ابتدای این مناظره بااشاره به سابقه طولاني تحزب در ايران گفت: اينكه اصولا تا به حال حزبي در ايران وجود نداشته را قبول ندارم و معتقدم حتي قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نيز احزاب در ایران وجود داشته و تاثيرات خود را گذاشته‌اند، اين تاثيرات هم حسن تاثير بوده و هم سوءتاثير. 
 
وي افزود: بعد از انقلاب اسلامی هم احزاب و تشكل‌هايي بوجود ‌آمدند كه به طور نسبي در فضاي سياسي كشور مفيد،‌موثر و حتي مضر بودند. 
 
حبيبي ادامه داد: نفس تشكيل حزب امري ضروري است و يكي از شرايط تحقق جمهوريت نظام، وجود احزاب فعال و موثر در كشور است. 
 
دبير كل حزب موتلفه اسلامي تصريح كرد: هر حزبي بايد داراي سه مشخصه اصلي باشد تا بتوان نام حزب  بر آن نهاد. 
 
وي تصريح كرد: هر حزبي بايد داراي مبناي تعريف شده، مشخص شده، متقن و ايدئولوژيك باشد و هر حزب فاقد اين شاخص‌ها دائما در معرض تزلزل، انشعاب و تفرق است. 
 
حبيبي، برنامه داشتن هر حزب براي اداره امور كشور را ويژگي دوم  این نهاد سیاسی خواند و گفت:‌هر حزبي بايد در قوه مقننه، انتخابات رياست جمهوري و انتخابات شوراها برنامه داشته باشد البته منظور  كلي‌گويي در برنامه‌ها نيست بلكه  یک حزب بايد براي هر بخشي فرمول خاص خود را داشته باشد. 
 
دبيركل حزب موتلفه اسلامي اظهارداشت:  هر حزبي علاوه بر داشتن اصول و مباني و برنامه براي اداره كشور بايد مديري براي مديريت كشور داشته باشد و در اين صورت است كه مي‌توان گفت اين حزب توانايي تاثيرگذاري در ساختار سیاسی كشور را دارد. 
 
* حضرتي: نظام حزبي ما بايد مكمل نظام پارلماني باشد

الياس حضرتي از فعالان سیاسی نیز به عنوان دیگر شرکت کننده در این مناظره  گفت: ابتدا بايد به اين سوال پاسخ دهيم كه آيا ما واقعا چيزي به نام حزب در ايران داريم يا خير و يا هنوز در اندر خم يك كوچه‌ايم. 
 
وي افزود: لازم است بعد از 24 سال نگاهي به عقب داشته باشيم و كالبدشكافي اساسي در اين زمينه صورت دهيم. 
 
حضرتي گفت:‌ نظام حزبي در ساختار سياسي ما جايي ندارد و قانون  اساسي ما در اين زمينه نقص دارد؛ ما در سال 68 با توجه به نياز در قانون اساسي اصلاحاتي انجام داديم و این امر هيچ اشكالي ندارد چرا كه اين قانون وحي منزل نيست. 
 
وي اظهار داشت: هر مسئولي در كشور درباره وجود احزاب نظر خاصي دارد؛ مثلا آقاي احمدي‌نژاد گفت كه مساجد براي كشور كافي است و درِ احزاب را بايد ببنديم،‌پس نظام حزبي در كجاي ساختار سياسي كشور ما قرار دارد و جايگاه آن در كجاي شكل هندسي نظام سياسي تعريف شده است؟
 
حضرتي با طرح این سوال که آيا در صورت وجود احزاب ما با خود حزب طرف هستيم يا علاقمند به مواجهه با افراد و احزاب به عنوان تشكيلاتي حقوقي هستيم ؟ بیان کرد: ظاهرا علاقمندي در كشور ما بيشتر به سمت روبرو شدن با اشخاص و سليقه‌هاي افراد مختلف بوده است تا با افراد صاحب نظر،  داراي رهبري مشخص و مسئوليت‌پذير.
 
وي اضافه کرد: مملكت را نمي‌توان به اين شكل اداره كرد و اين حقيقت تلخي است كه بايد به آن اعتراف كرد ، چرا که برای اداره حكومت علاوه بر اهداف مقدس جمهوري اسلامي بايد در شكل و شمايل آن از تجارب دنيا استفاده كرد. 
 
حضرتي اضافه كرد: دنيا با تمام تجاربش بخش احزاب را به عنوان بخش ضروري اداره حكومت دانسته است همانطور كه پارلمان را براي اداره و ادامه حكومت ضروري مي‌داند. 
 
مدیرمسئول روزنامه اعتماد ادامه داد: ما نيز نظام پارلماني را پذيرفته‌ايم و هر چهار سال انتخابات باشكوهي در اين حوزه داريم اما بايد بدانيم كه نظام حزبي، مكمل نظام پارلماني است و ما همچنان در اين حوزه نقص داريم. 
 
حضرتي اظهار داشت:‌ با توجه به اينكه در اين زمينه هيچ فرهنگ‌سازي نشده و اين امر جدي گرفته نشده است مشكلات و فرازونشيب‌هايي در استفاده از ظرفیت حزب در کشور ما وجود دارد. 
 
وي افزود: در دوره بعد از انقلاب اسلامی، حركت‌ها و كارهاي بزرگي صورت گرفت اما متاسفانه ظرفيت‌سازي نشده بود و برخي افراد از فضاي باز انقلاب براي حركت‌هاي مسلحانه و تخريبي استفاده كردند و با شروع جنگ تحمیلی ركودي  در این زمینه ايجاد شد. 
 
حضرتي گفت: در دوره سازندگي نیز فعاليت‌هايي شروع شد، اما در دوره اصلاحات فعاليت احزاب به سمت  اوج در حركت بود و ما خانه احزاب تاسیس كرديم و وزارت كشور و كميسيون ماده 10 ، بودجه‌اي را براي شكل‌گيري احزاب در نظر داشتند. 
 
وي ادامه داد: اما متاسفانه در طول 8 سال گذشته در بخش سياسي با نقيصه سياسي بزرگي روبرو بوديم همانطور كه در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و ساير حوزه‌ها مشكلات بزرگي داشتيم. 
 
* خباز: حزب و پارلمان همزاد يكديگرند/حزب‌گريزي دولتمردان به مصلحت كشور نيست

به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس نیز در ادامه این مناظره با اشاره به اصل 26 قانون اساسي گفت:‌طبق اين اصل، ايجاد احزاب و جمعيت‌ها در ایران به رسميت شناخته شده است و اگر تا به حال در كشور ما احزاب رشد نكرده و فراگير نشده‌اند، طبيعتا نقيصه‌اي در اجراي قانون وجود داشته است. 
 
وي افزود: در اصل 26 و 27 قانون اساسي اجازه جمعيت‌ها و راهپيمايي‌ها داده شده است اما اين اتفاق مبارك تا به حال در كشور ما رخ نداده است. 
 
خباز تصريح كرد: ذهن جامعه اسلامي ما هنوز به سمت احزاب قبل از انقلابي است كه وابسته به آن طرف مرز بوده‌اند و حزب قوي و مقتدر جمهوري اسلامي بعد از انقلاب نيز كه فضا به سمت تك‌حزبي شدن در حال حركت بود این حزب با مصلحت امام راحل(ره) تعطيل شد. 
 
وي اضافه كرد:‌بعد از دوم خرداد 76  توجه به احزاب شروع شده و حدود 200 حزب در كشور ثبت‌نام كردند اما در هشت سال گذشته رئيس‌جمهور وقت آقای احمدي‌نژاد دو بار در سخنان خود گفت كه با وجود حوزه علميه و بسيج، ما نيازي به حزب نداريم و يك بار هم وزير ارشاد وقت چنين ارشادي داشتند. 
 
خباز با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني رئیس جمهوردر مراسم معارفه رحماني فضلي وزیر کشور مبني بر اينكه ما در ایران  حزبي نداريم،‌اظهار داشت: من معتقدم اظهارات دكتر روحاني بر اين مبنا بود كه ما به معناي واقعي و عملي و در كاركرد حزبي نداريم بلكه فقط از نظر اسمي حزب ها در ایران فعال هستند. 
 
وي اضافه كرد: رئیس جمهور در اظهارات خود گفت كه متاسفانه ما در ایران حزب نداريم ، این يعني جاي اين نهاد در کشور خالي است. 
 
خباز ادامه داد: حزب يك نهاد است،‌آيا مي‌توان با نهادهاي موجود در كشور مخالفت كرد و جاي يكي را با ديگري پر كرد؟ مثلا دبستان و دبيرستان هر كدام نهادي هستند كه كاركرد خاص خود را دارند.
 
وي افزود: جاي نهادي كه افراد بتوانند به وسیله آن صداي خود را در آن به گوش دولتمردان برسانند،‌ در کشور خالي است. حزب و پارلمان همزاد يكديگر هستند و نمي‌توان پارلماني داشت اما حزب فعالي نداشت. 
 
خباز با اشاره به تفاوت‌هاي ميان جناح و حزب گفت: در گذشته جاي احزاب را جناح‌ها گرفته بودند در حالي كه جناح مسئوليت‌پذير نيست اما حزب مسئوليت‌پذير است، جناح پاسخگو نيست اما احزاب پاسخگو هستند، جناح‌ نيروهاي متخصص تربيت نمي‌كند اما حزب نيروي متخصص تربيت مي‌كند،‌جناح‌ها در برابر عملكرد خود پاسخگو نيستند اما حزب بايد پاسخگوي برنامه‌هاي خود باشد. 
 
وي تصريح كرد: متاسفانه برخي از دولتمردان ما يا حزب‌ستيز‌ند و يا حزب گريز و اين به مصلحت كشور نيست،‌همانطور كه رهبر معظم انقلاب در سفرشان به كرمانشاه به هنگام بحث از تغيير در قانون اساسي به مسئله لزوم تقويت تحزب در كشور پرداختند. 
 
* دهقان: كاركرد آموزشي و كادرسازي احزاب در ايران مسدود است

بر اساس این گزارش غلامعلي دهقان عضو حزب اعتدال  توسعه نیز در ادامه این برنامه گفت: گذشته از همه مباحثي كه دوستان مطرح كردند مهم اين است كه به آسيب‌شناسي نهادينه نشدن احزاب پس از مشروطيت بپردازيم. 
 
وي با اشاره به سخنان دكتر روحاني اظهار داشت: سخنان وي به اين معنا كه ما در ایران به معناي واقعي حزبي نداريم؛ این سخن درست است چرا كه احزاب موجود صوري بوده و محتوايي ندارند. 
 
دهقان ادامه داد:‌هر حزبي داراي سه كاركرد انتخاباتي،‌آموزشي و كادرسازي است و منظور از حزب تشكيلات صرف نيست. 
 
وي گفت:‌حزب هم مانند تفكيك قوا يك مقوله وارداتي است و نمي‌توان در كشوري پارلمان داشت اما حزب را كه پيش‌نياز آن است، نداشت. 
 
دهقان تصريح كرد: با نگاه به كارنامه احزاب در كشور مي‌توان گفت كه كاركرد انتخاباتي آنها برجسته است اما دو كاركرد آموزشي و كادرسازي در كشور مسدود است و اگر در طول 4 سال گذشته كادرسازي صورت مي‌گرفت بايد مديران بسيار بهتري مي‌داشتيم. 
 
وي اظهار داشت: ضعف نظام حزبي ما در عدم كادرسازي از سوي احزاب است كه در دوره‌هاي جديد بازيگران احزاب بايد هر سه كاركرد را با هم ببينند و با كاركرد آموزشي، متخصصين حوزه‌ها را در حزب آموزش دهند. 
 
دهقان با اشاره به تعداد حزب‌هاي موجود در كشور گفت:‌در دوره سازندگي 35 تشكل سياسي و صنفي، در دوره اصلاحات  165 تشكل سياسي و در دوره احمدي‌نژاد 26 تشکل از وزارت كشور مجوز گرفتند كه اكنون 226 حزب در کشور  وجود دارد،‌هر چند كه دو حزب از اين احزاب بعد از حوادث سال 88 منحل شدند. 
 
* سليمي نمين: احمدي‌نژاد با نقد خود به احزاب، باندگرايي را در كشور ايجاد كرد

به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه این مناظره عباس سليمي نمين کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهميت كالبدشكافي عملكرد احزاب در كشور تصريح كرد: ما نمي‌توانيم صرفا دست‌اندركاران احزاب را مقصر بدانيم چرا كه قطعا جاهاي مختلفي مي‌بايست در ارتباط با احزاب كاركردي داشتند تا بتوانيم احزابي به معناي واقعي در كشور داشته باشيم.
 
وي با اشاره به اظهارات رئيس‌جمهور درباره  احزاب در کشور افزود: از سخنان دکتر روحانی تعجب مي‌كنم چرا كه خود وی زماني از دست‌اندركاران احزاب بود و چنين نقدي به احزاب نكرد اما امروز كه در موضع دولت قرار گرفته‌ چنين مباحثي را مطرح مي‌كند. 
 
سليمي نمين اضافه كرد: نهاد فراجناحي نهادي است كه نبايد موضع‌گيري داشته باشد؛ من معنای دولت فراجناحی را متوجه نمی‌شوم؛ مگر دولت مي‌تواند موضع‌گيري نكند. 
 
وي افزود:‌دولت نمي‌تواند فراجناح باشد و اگر رئيس‌جمهور دو سهم به آقايان هاشمي و ناطق داده است نمي‌توان آنرا فراجناحي خواند و اين در واقع نوعي امتياز دادن است. 
 
سليمي نمين ادامه داد: دكتر روحاني هم ضلع چپ و هم ضلع راست را مورد نقد قرار داده و هر دو آنها را تندرو خواند اما بايد قطعا خود را معرفي كند،‌نمي‌‌شود كه نه از اين دسته باشد و نه از آن دسته. 
 
وي اظهار داشت: براي فرار از معرفي و شفاف‌سازي نمي‌توان گفت كه ما حزب نداريم كه اين همان تعبير احمدي‌نژاد از احزاب است كه در انتها تبديل به باندي شد كه نقش حزب را ايفا كرد اما كاركرد حزبي نداشت و باعث لطمات جدي به كشور شد. 
 
سليمي نمين گفت:‌احمدي‌نژاد با نقد جدي نسبت به احزاب شروع كرد اما در انتهاي دولت ما شاهد باندگرايي‌هايي بوديم كه اميدواريم اين تجربه تكرار نشود. 
 
وي افزود: از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم كه خود را از يك جريان بداند و به طور شفاف خود را معرفي كند چرا كه اينگونه نقد كردن و به سخره گرفتن احزاب درست نيست. 
 
سليمي نمين در ادامه با اشاره به كاركرد حزب جمهوري اسلامي بيان داشت: اين حزب در ابتدا كاركرد خوب و توده‌گرايي جدي داشت و توانست توده‌هاي زيادي را با خود همراه كند اما در شخصيت‌گرايي مانده بود. 
 
وي افزود: حزب‌ها بايد توده‌گرا باشند و در حزب جمهوري اسلامي ايران افرادي مانند مقام معظم رهبري، هاشمي و شهيد بهشتي حضور داشتند و حزب در آنها خلاصه مي‌شد. 
 
سليمي نمين تصريح كرد: اين حزب در ابتدا كاركرد مثبتي داشت اما عده‌اي نگذاشتند كه چرخش كل توده حزب بچرخد بلكه فردي عمل كردند واين حزب بنا به مصلحت منحل شد. 
 
وي در ادامه گفت: حزب به عنوان ضرورت در جامعه ما وجود دارد ولی بايد گروه منفعت‌طلب و فرصت‌طلب را از هم تفكيك و مشكلات احزاب را كالبدشكافي و آسيب‌شناسي كرد.
 
* فضائلي: تحزب دغدغه مردم نيست؛ دغدغه بخش محدودي از فعالان سياسي است

مهدي فضائلي کارشناس مسائل رسانه ضمن تشكر از برنامه تدارك ديده شده اظهار داشت:‌ اگر چنين برنامه‌هايي با قوت ادامه پيدا كند، بركات زيادي مانند فرهنگ‌سازي در حوزه گفتگو مهيا و نهايتا آستانه تحمل را در جامعه بالا برده و موثر خواهد بود. 
 
وي از چند منظر حزب گرایی و احزاب را مورد توجه قرار داد و بيان كرد: دو بعد شرعي و قانوني را مي‌توان براي احزاب متصور شد كه در بعد شرعي صاحبان‌نظر در اين حوزه، احزاب را يك اقدام مغاير با شرع اسلام ندانسته اند و در بعد قانوني نيز در قانون اساسي در اصل 26 تصريح شده که احزاب اجازه فعاليت و تشكيل دارند. 
 
اين فعال سياسي گفت: به لحاظ عملي و اجرايي با اين واقعيت مواجه هستيم كه احزاب در ایران نه با استقبال مردم و نه با استقبال نخبگان مواجه مي‌شوند. 
 
فضائلي با استثناء دانستن حزب جمهوري اسلامي تصريح كرد: ما شاهد آن بوديم كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و پس از تاسيس حزب جمهوري اسلامي در اسفند ماه سال 57 در عرض مدت كوتاهي چند ميليون نفر از آحاد مردم با پر كردن فرم عضويت اين حزب نسبت به فعاليت‌هاي حزبي نظر مثبت نشان دادند كه بنابر گزارش شهيد باهنر 80 هزار نفر برای عضویت در این حزب ثبت‌نام كردند و پس از چند ماه تعدادشان به 2 ميليون نفر رسيد. 
 
وي با اشاره به جمعيت احزاب كنوني اظهار داشت: احزاب حاضر به قول خود نيروهاي حزبي كل شوراي مركزي‌شان در يك فولكس جا نمي‌شود و اگر خيلي فعال باشند در يك ميني‌بوس ويا حداكثر يك اتوبوس جا می گيرند! لذا باید دید علت این امر چیست؟
 
فضائلي با بيان اينكه بايد به دنبال چرايي عدم استقبال مردم از احزاب باشيم، گفت: اين عدم استقبال شامل ناسازگاري با فرهنگ جامعه است  به دليل اينكه حزب در ايران همزاد با دموكراسي غربي است لذا با فرهنگ عمومي، سياسي، جامعه و ديني ما مغايرت دارد. 
 
وي تاكيد كرد:‌ فكر مي‌كنم به موازات اينكه در حال حل مسائل روز هستيم، نخبگان و انديشمندان بايستي در پي اين باشند كه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را به عنوان پايه‌گذاري تمدن جديد دنبال كنند. 
 
فضائلي در ادامه افزود: اينكه احزاب چگونه مي‌توانند بازسازي شوند و تناسبي با فرهنگ جامعه و سازگاري برمبناي مزاياي حزب داشته و معايب متعدد آنرا نداشته باشند، بايد مورد بررسي قرار گيرد. 
 
وي گفت: معولا مدافعين احزاب محاسن آنرا بيان مي‌كنند در حالي كه ما ده‌ها عيب كه مي‌تواند وزنه‌اي سنگين‌تر از محاسن حزب داشته باشد را می توانیم تعريف كنيم. 
 
اين كارشناس رسانه عنوان كرد: بحث تحزب دغدغه مردم نيست و بخش زيادي از نخبگان جامعه هيچ توجهي به آن ندارند و صرفا دغدغه بخش محدودي از فعالان سياسي است. 
 
* حبیبی: وابستگی به احزاب نه تنها اشکالی ندارد بلکه مفید است
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدنبی حبيبي دبیر کل در ادامه در پاسخ به سوال مجري مبني بر اينكه آيا وابستگي به احزاب به نوعي مايه سرشكستگي است يا مايه افتخار و اينكه چه ايرادي دارد كه فردي براي وارد شدن به مسند قدرت خود را مبرا از حزبي بودن مي‌داند؟ اظهار داشت: وابستگی به یک حزب پاسخگو نه تنها اشکالی ندارد بلکه مفید است؛ اما برخي به دلايلي فكر مي‌كنندعدم وابستگي به حزب مشخص ممكن است امتياز حساب شود. 
 
دبير كل حزب موتلفه اسلامي بيان كرد: اگر وابستگي به حزب بدنام و بدون برنامه باشد بالتبع وابستگي بدي به حساب مي‌آيد. 
 
* حضرتی: ما در بحث احزاب مشکلات ریشه ای داریم
 
همچنین الياس حضرتي مدیر مسئول روزنامه اعتماد در پاسخ به سوال مجري برنامه افزود: ما از اساس مشكلات ريشه‌اي در بحث احزاب داريم، وقتی حزبی به رسمیت شناخته نشده و طرف حساب قرار نمی‌گیرد و نمی‌تواند تربیت و انضباط حزبی داشته باشد، خود از مشکلات حزبی به شمار می‌رود.
 
وي در ادامه گفت: فردي هم كه مورد حمايت احزاب قرار مي‌گيرد فكر مي‌كند بخشي از موفقيت‌اش در توان و محبوبيت خود بوده كه احزاب بايد افراد و كانديداهاي خود را پرورش و از آن حمايت كنند. 
 
* خباز: حزب مردم را از سياست‌زدگي به سياست‌ورزي سوق مي‌دهد

به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی نیز در همین زمینه اظهار داشت: حزبي‌بودن نه تنها عيب نيست بلكه يك حسن محسوب مي‌شود، لذا حزب ثبت شده، داراي اساسنامه و‌ مرامنامه‌اي كه در كميسيون ماده 10 احزاب به تصويب مي‌رسد، يك نهاد سياسي محسوب مي‌شود. 
 
اين فعال سياسي و نماینده سابق مجلس ادامه داد: حزب مردم را از سياست‌زدگي به سياست‌ورزي سوق مي‌دهد، دين ما دين سياست است لذا اگر اسلام را مورد بررسي قرار دهيم تماما بر اساس سياست رقم خورده ، آنچه بد است، سياست‌ورزي است. 
 
* دهقان:عضویت در احزاب قانونی مایه مباهات است
 
بر اساس این گزارش غلامعلی دهقان نیز در پاسخ به سوال فوق گفت:‌عضويت در احزاب قانوني به خصوص احزابي كه از فرداي پیروزی انقلاب اسلامي با آن روبرو بوديم، باعث افتخار و مباهات است. 
 
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه افزود:‌ضمن احترام به همه شهروندان،‌ به حزب‌گرايي افراد از اين جهت كه احساس كرده در يك پروژه و موضوع اجتماعي از فرديت بيرون آمده و به فكر ارتقا جمعي كشورش باشد،‌ نمره بهتري به آن خواهم داد. 
 
* سلیمی نمین: نظامهای سیاسی عاقل باید به مجموعه های سیاسی که خود را اثبات می کنند، کمک کنند
 
در ادامه این برنامه عباس سليمي نمين در ارتباط با حزب‌گرايي در كشور بيان كرد: چه كسي است كه اين مسئله را نفي كند كه كسي از جيب خود براي رشد و آگاهي جامعه پول خرج كند، قطعا اين كار خوب است و اگر عناصري پيدا شوند كه قبل از رسيدن به قدرت هزينه و وقت بگذارند اين كاري ارزشمند است.؟
 
وي در ادامه افزود: نظام‌هاي سياسي عاقل بايد به اين مجموعه‌هاي سياسي كه خود را اثبات مي‌كنند و ثابت می کنند که عزم راسخي براي اصلاح جامعه دارند، كمك كنند. 
 
* فضائلی: حزبی بودن در جامعه ما حُسن تلقی نمی شود
 
مهدی فضائلي کارشناس رسانه نیز در ادامه تصريح كرد: پاسخ اينكه چرا كساني كه مسئوليت مي‌گيرند و حزبي بودن خود را به نوعي نفي مي‌كنند اين است كه حزبي بودن به عنوان يك حسن در جامعه تلقي نمي‌شود و مردم و قاطبه نخبگان  کشور ما نظر مثبتی به احزاب ندارند. 
 
اين كارشناس سياسي يكي از آسيب‌هاي احزاب را اينگونه تشريح كرد كه گافراد حزبي نگاهي دُگم و بسته مبتني بر نگاه و ايدئولوژي و حزب خود دارند و در اين محيط نگاه‌هاي ديگر ديده نمي‌شود و اينكه يك آدمي بخواهد از همه افكار استفاده كند با فلسفه تحزب هم‌خواني ندارد. "
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه اين مناظره صاحبنظران سیاسی حاضر در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه "راهكارها براي واقعي شدن احزاب و كارآمدي آنها چيست ؟" نظرات خود را بيان كردند. 
 
* حبیبی: تعميق تحزب يك نوع مصونيت براي انقلاب است

محمدنبی حبيبي دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: رقابت‌هاي احزاب در الفاظ و شعارهاي دوره‌هاي انتخاباتي بويژه رياست جمهوري خلاصه مي‌شود كه اگر اين رقابت را به رقابت برنامه و مديران تبديل كنيم در درجه اول احزاب براي رقابت و جذب راي مردم در امر برنامه و كادرسازي تلاش فراوان مي‌كنند و افرادي كه در انتخابات رياست جمهوري برنده مي‌شوند به دليل ارائه برنامه‌ها و كادرهاي معين پاسخگوي جامعه‌ نيز خواهند بود، لذا ناچارند براي ماندگاري در مسند قدرت برنامه‌هايشان را به اجرا درآورند. 
 
دبير كل حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آیا نقدي به صحبت‌هاي حاضرين داشتيد، گفت: با كليات صحبت‌هاي آقايان مخالفتي ندارم، در احزاب مختلف علاوه بر اينكه يك رشد طبيعي را مي‌توان ديد همچنين يك مصونيت براي نظام نيز مي‌توان متصور شد. 
 
وي در ادامه تصريح كرد:‌ اگر احزاب رشد پيدا كنند در زماني كه انتقادي از سوي جامعه در رابطه با مسائل اجتماعي مطرح مي‌شود خطري متوجه اصل نظام نيست و حزب برنده انتخابات كه داراي قدرت است، بايد جوابگوي جامعه باشد. 
 
حبيبي تاكيد كرد: تعميق تحزب در كشور را يك نوع مصونيت براي انقلاب مي‌دانم.
 
* فضائلی: اساسا مفهوم حزب از تعاریف غربی گرفته شده است
 
در ادامه این برنامه مهدی فضائلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با صحبت‌هاي حبيبي موافق هستيد يا خير؟ تصريح كرد: من خود نیز كار تشكيلاتي كردم و موسس جامعه اسلامي دانشجويان بودم و همچنين در دوره‌اي عضو شوراي مركزي يكي از احزاب فعال كشور نيز بوده‌ام اما انتقاد من بر اين است كه دوستان بيشتر محاسن و نكات مثبت احزاب را بيان مي‌كنند و من می پرسم که راهكاري براي رفع معايب احزاب داريد؟
 
وي گفت: اساسا حزب چيزي است كه از تعاريف غربي گرفته شده و مفهوم آن تشكيلاتي است كه مهمترين هدفش رسيدن به قدرت است يعني تمام تلاش خود را معطوف به تصاحب قدرت مي‌كند كه نفس اين كار اگر به عنوان هدف واقع شود مي‌تواند پيامد منفي از خود بروز دهد. 
 
فضائلي در انتقاد به اظهارات خباز  افزود: مقام معظم رهبري در كرمانشاه فرمودند اگر حزب براي استقبال ديدگاه و انديشه در جامعه باشد خوب است اما اگر براي كسب قدرت و نفي ديگري باشد درست نيست. 
 
* خباز: حزب رابط بین دولت و مردم است
 
محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس نیز بيان كرد: بايد بگويم اصل حزب خلاف نظر آقاي فضائلي كه فرهنگ را سازگار با دين نمي‌دانند سازگار است به نوعي كه خودشان نيز به اين مسئله اشاره كردند. 
 
وي در ادامه گفت: آيا اصل 26 قانون اساسي را قبول داريد يا خير؟ نمي‌شود كه بعضي از آيات شريفه قرآن را قبول داشته و برخي را قبول نداشته باشيم اما ما برخي حقوق شهروندي قانون اساسي را قبول داريم و برخي را نفي مي‌كنيم. اصل 26 قانون اساسي مجوز فعاليت‌هاي حزبي را صادر كرده است. در دولت‌هاي گذشته به نحوي در پياده كردن اصل 26 كوتاهي شد و بعضي مثل دولت احمدي‌نژاد نسبت به احزاب گارد گرفتند و برخي نيز كم‌توجهي كردند. 
 
خباز حزب را رابط بين دولت و مردم دانست و گفت:‌ حزب براي قوي كردن پل ارتباطي بين مردم و دولت است و در اين مسير صداي مردم به گوش دولتمردان مي‌رسد و خواسته‌هاي آنان را بيان مي‌كند و قوانين و مقررات و آموزش‌هاي لازم را به مردم مي‌دهد كه يك كار دوطرفه است. 
 
عضو حزب اعتماد ملي افزود: حزب راه دوطرفه‌اي است كه هم نقش مردم در حاكميت را پررنگ مي‌كند و هم كسي ديگر به قهر سياسي مبتلا نمي‌شود. اتفاقات و تلاطم‌هايي كه اكنون در كشورهاي اسلامي رخ داده است به دليل اينكه حزب فراگير در آنها وجود ندارد به وقوع پيوسته است.  
 
خباز تاكيد كرد:‌ دليل اينكه در كشورهاي اروپايي تلاطم ديده نمي‌شود اين است كه احزاب آنها ريشه‌اي است و مردم را 100 سال است كه نمايندگي مي‌كنند اما ما در مسائل مذهبي خود تافته جدا بافته هستيم اما در مسائل اداره كشور اين موضوع كمرنگ است. 
 
* حضرتی: بايد به تعداد تفكرات مختلف و دسته‌بندي شده در جامعه، احزاب بوجود آوريم
 
بر اساس این گزارش الیاس حضرتي مدیر مسئول روزنامه اعتماد نیز در پاسخ به اين سوال كه ايرادات فضائلي را در ارتباط با احزاب قبول داريد؟ بيان كرد:‌ بخشي از افراد با اصل حزب مخالف هستند و اين ايراد به آقاي فضائلي وارد نيست چرا كه به گونه‌اي وي حزب را قبول دارد لذا عده‌اي هستند كه حتي با پارلمان مخالف‌اند و از آن طرف اعلام مي‌كنند 226 حزب وجود دارد كه بايد گفت وجود اين همه احزاب به چه درد مي‌خورد و اين اعلام آمار مانند اين است كه ما بگوييم چندين هزار نشريه و روزنامه وجود دارد اما تيراژ آنها به اندازه تيراژ يك روزنامه در پاكستان نمي‌شود و اين باعث سرافكندگي است.  
 
وي با بيان اينكه ما بايد تكليف خود را براي يكبار مشخص كنيم، تاكيد كرد:‌بايد بگوييم در حكومت شريك مي‌پذيريم و حال اين شريك با نيت قدرت‌طلبي است يا به عشق خدمت مطرح مي‌شود كه اگر قدرت هم باشد به دليل خدمت مقدس است. 
 
اين كارشناس مسائل سياسي گفت: ما بايد تكليف خود را مبني بر اينكه احزاب مي‌توانند در اداره حكومت شريك باشند یا نه تعيين كنيم، مجوز دادن به تعداد زيادي از احزاب پاك كردن صورت مسئله است پس بايد به تعداد تفكرات مختلف و دسته‌بندي شده در جامعه، احزاب بوجود آوريم. 
 
وي با بيان اينكه حدود 5-6 نوع افكار مختلف در جامعه وجود دارد ،اظهار داشت:‌تفكر اصلاح‌طلبي،‌ميانه‌گرايي و در حوزه اصولگرايي تفكرهايي مانند جبهه پايداري، سنتي، ‌ملي‌مذهبي‌ها و ... وجود داشته و شخصيت‌هاي وزيني نیز دارد اما ما نيازمند احزاب ريشه‌دار قوي در جامعه هستيم. 
 
* سلیم نمین: ‌اگر حزب نباشد مردم از زد و بندهاي سياسي اطلاع پيدا مي‌كنند
 
بر اساس این گزارش عباس سليمي نمين کارشناس مسائل سیاسی نیز در پاسخ به سوال مجري برنامه مبني بر اينكه يكي از برنامه هاي دکتر روحاني فعال كردن احزاب است، شما چه راهكاري براي  افزایش نقش موثر احزاب در جامعه پيشنهاد مي‌كنيد، گفت: خيلي از اين احزاب كاركرد خودشان را ارائه نمي‌دهند، دكتر روحاني خودشان مايل نيستند به طرف كاركرد حزب واقعي بروند، وي در زماني كه در حزب بود از كاركرد آن بهره برد و در حال حاضر مي‌خواهد به همه مولفه‌هاي حزب ازجمله مرامنامه،‌ شفاف‌سازي، هدفمندي و آرمان‌گرايي برسد. 
 
اين كارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: يكي از مشكلات اساسي متوجه احزاب خود آنها هستند كه مي‌خواهند به قدرت برسند و تفكر برتر خود را ارائه دهند. 
 
سليمي نمين به لابي‌هاي پنهان اشاره كرد و گفت: پشت پرده مهم تر از روي صحنه است،‌اگر حزب نباشد مردم از زد و بندهاي سياسي اطلاع پيدا مي‌كنند و كاركرد احزاب غيرشفاف مي‌شود. 
 
* دهقان: فقدان فرهنگ سياسي موجب نهادينه نشدن تحزب است
 
غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه نيز در پاسخ به اين سوال گفت:‌موضوع اصلي اين است كه چرا در 107 سال اخير ما در کشور احزاب نهادينه‌ شده نداريم تا پايدار باشند؛ اقتدار‌گرايي همواره در ذات ايرانیان است و این خصیصه نمي‌تواند يك جمع را به پيش ببرد. 
 
وي ادامه داد: احزاب سياسي را جوانان ما هدايت مي‌كنند و اين اقتدارگرايي ريشه وراثتي ندارد و تنها يك نظريه است، همواره فقدان فرهنگ سياسي موجب نهادينه نشدن تحزب است. 
 
دهقان به سابقه 50 ساله حزب موتلفه اسلامي اشاره كرد و گفت: اين حزب كاركرد انتخاباتي و آموزشي دارد و ما انتظار زيادي از اين حزب داريم. 
 
* خباز: تلاش دکتر روحانی برای شکل گیری احزاب قدرتمند در کشور
 
در ادامه محمدرضا خباز نيز به اظهارات دكتر روحاني مبني بر فراجناحي بودن دولت اشاره داشت و تصريح كرد: وي با توجه به توانايي افراد براي هدايت كابينه‌اش از آنان دعوت كرد و تلاش دارد مسئولان به فكر بيافتند تا احزاب قدرتمندي در كشور شكل بگيرند و به صورت فراگير و موثر عمل كنند. 
 
وي ادامه داد: اگر ما يك حزب موثري داشتيم در مقابل بحث‌هاي غيركارشناسي جبهه مي‌گرفتند و مرامنامه خود را مورد توجه قرار مي‌دادند. 
 
* حبیبی: کرکره حزب موتلفه هر روز بالاست
 
در ادامه این مناظره محمدنبی حبيبي به طرفداري از حزب موتلفه اسلامي پرداخت و بيان كرد: اين حزب 50 سال سابقه تاسيس داشته و مرامنامه و اساسنامه مخصوصي دارد و دبير كل آن با راي 20 نفر از شوراي مركزي مشخص مي‌شود. كركره اين حزب هر روز بالاست و اينگونه نيست كه تنها زمان انتخابات بالا باشد. 
 
وي افزود: ما در 200 شهرستان دفتر داريم و بانك اطلاعات مديران و كارگروه اقتصادي، ‌فرهنگي و سياسي ما همواره فعال است و در زمان تحريم اقتصادي در دوره دولت احمدي‌نژاد كارگروه اقتصادي ما مواردي را مطرح كرد تا تورم را مهار كند. 
 
دبيركل حزب موتلفه اسلامي اظهار داشت: تشكيلات ما كاملا حزبي است و ما چشم‌انداز 15 ساله با خط مشي سه ساله داريم. 
 
* حضرتی: ما فقط احزاب را کوبیدم و در بسته به آنها نشان دادیم
 
همچنین الیاس حضرتي در تشريح تحزب و موانع توسعه آن در ایران گفت: بايد در اداره حكومت جدي باشيم و آزادي بيان بايد وجود داشته باشد،‌احزاب قوي در كشور ماوجود دارند؛ مثلا حزب موتلفه اسلامي حزبی دائمي است و همينطور حزب مشاركت يك حزب جدي است، من نمي‌دانم به چه دلايل سليقه‌اي و مجوزهاي نادرست اين حزب توقيف شد. ما فقط احزاب را كوبيديم و به آنها در بسته نشان داديم. 
 
حضرتي گفتمان دكتر روحاني را يك جريان اعتدال‌گرايي دانست و گفت: وي‌ مي‌خواهد در ميدان مديريت از اشخاص و كادرهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب معتدل استفاده كنند و مرزبندي آن اعتدال است.
 
* فضائلی: استقبال دکتر روحانی از برنامه های جدید برای اداره بهتر کشور
 
بر اساس این گزارش مهدی فضائلي يكي ديگر از فعالان سياسي حاضر در این مناظره در تعريف در دولت فراجناحي دكتر روحاني اظهار داشت:‌دولت وي دولت بين جناحي است،‌ افرادي كه در كابينه‌اش هستند غالبا پيشينه سياسي دارند،‌ لذا بايد به دكتر روحاني فرصت داد تا معضلات جامعه را برطرف كند و ما در اين فرصت كم نبايد انتظار داشته باشيم تا كابينه‌اش را براي اداره بهتر كشور آماده كند. 
 
محمدرضا خباز نماینده سابق مجلس نیز اعتدال را ميانه‌روي دانست و افزود: دكتر روحاني مي‌خواهد از تمام پتانسيل كشور استفاده كند و هر كس در اين كشور برنامه جديدي براي بهتر اداره شدنش دارد از آن استقبال خواهد كرد. 
 
* حبیبی: 76 میلیون ایرانی اصولگرا هستند
 
در ادامه این مناظره محمدنبی حبيبي در حمايت و تعريف از اصولگرايي گفت:‌ هر كس نظام اسلامي،‌ولايت فقيه‌،‌ سيره ائمه(ع) و امام راحل(ره) را قبول داشته باشد در اردوگاه اصولگرايي قرار دارد. 
 
وي ادامه داد:‌ كساني كه در سال 88 فتنه راه انداختند در اين اردوگاه راه ندارند.  بنابراين 76 ميليون ايراني اصولگرا هستند.
 
اين فعال سياسي اضافه كرد: ما كساني كه سه هزار ميليارد اختلاس كردند را اصولگرا نمي‌دانيم ، آنها از چارچوب اصولگرايي سوءاستفاده كردند. 
 
وي در تعريف اصلاح‌طلبي نیز تصريح كرد: اصلاح‌طلب كسي است كه هم اصولگرا است و هم از حقوق شهروندي مردم، ‌رعايت فصل سوم قانون اساسي كه مورد غفلت واقع شده ، دفاع مي‌‌كند. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران محمدرضا خباز نیز در تعریف اصلاح طلبی گفت:‌اصلاح‌طلب به آزادي بيان و انديشه، احياي حقوق مردم اعتقاد دارد و مي‌گويد بي‌جهت براي مردم پرونده نسازيد و شأن آنها را حفظ كنيد. 
 
همچنین عباس سليمي نمين نیز در پاسخ به الیاس حضرتي كه آیت الله هاشمي را در نظام يك فرد ميانه‌رو دانست، گفت:‌ از استفاده از برخي تعاريف كه بار مثبتي دارند، اجتناب كنيد آیت الله هاشمي يك عمل‌گرا است نه يك ميانه‌رو، چرا كه عمل‌گرايي مختصاتی دارد اما ميانه‌روي يك جريان است. 
 
مهدی فضائلي نیز در پاسخ به اظهارات حبيبي و خباز درباره مباني اصولگرايي و اصلاح‌طلبي اظهار اشت:‌اصلاح‌طلبان در عمل كساني هستند كه مدتي دولت،‌مجلس و شوراي شهر را در اختيار داشتند، آيا در اين مدت پايبندي به اين اصول را داشته‌‌اند، آيا به تماميت اسلام در كشور معتقد بودند،‌آيا به اسلام و امام(ره) اعتقاد داشته‌اند؟
 
محمدنبی حبيبي دبیرکل موتلفه نیز در خصوص حزب مشاركت اضافه كرد: اين حزب مدت‌ها پيش بيانيه‌اي داد و اعلام كرد جمهوري اسلامي يك پارادوكس است؛  يا جمهوري يا اسلامي و ماجمهوري را انتخاب مي‌كنيم. 
 
دبير كل حزب موتلفه اسلامي همچنین در پاسخ به يكي از حضار مبني بر اينكه "شما با سابقه‌ترين حزب را در اختيار داريد چرا مردم به حزب شما اقبال نداشتند و زماني كه شما در انتخابات مجلس شركت كرديد،‌راي نياورديد؟ " اظهار داشت: در اين انتخابات یکی از دو تصميم را بايد اتخاذ مي‌كرديم يكي اينكه تمركزمان بر راي‌آورندگان حزب موتلفه باشد و دوم به اين دليل كه با اصولگرايان ائتلاف بزرگي داشتيم بايد تمام سرمايه‌هايمان را صرف اصولگرايان ائتلاف مي‌كرديم،‌ ما دومين راه را انتخاب كرده و بر روي ائتلاف تمركز كرديم. 
 
* حضرتی: آیت الله هاشمی از استوانه های نظام است
 
الیاس حضرتي نیز در پاسخ به سوالی مبني بر اينكه "اگر آیت الله هاشمي رفسنجاني يك شخصيت ميانه‌رو است، چرا در انتخابات 88 در پاسخ به كساني كه ادعاي تقلب داشتند سكوت كرد و در انتخابات 92 گفت اين انتخابات دموكراتيك‌ترين انتخابات دنيا بود"،‌ گفت: آیت الله هاشمي رفسنجاني از استوانه‌هاي اصلي نظام است،‌ وي در تمام دوران بار سنگين انقلاب را بر دوش داشته و در پذيرش صلح  و فرماندهي جنگ جزء نادرهاي روزگار است. 
 
وي افزود: آیت الله هاشمي در دفاع از رهبري بارها اعلام كرد كه سرباز ايشان است؛ وي هم صاحب نظر و صاحب تحليل است.
 
حضرتي تاكيد كرد: آیت الله هاشمي رفسنجاني همواره صادقانه نظر خود را اعلام كرده و زماني كه در انتخابات رد صلاحيت شد، سكوت كرد و مردم را به حضور باشكوه در انتخابات دعوت كرد. 
 
حبيبي نیز در پاسخ به سوال بينندگان مبني بر اينكه چرا حزب موتلفه اعضاي سالخورده‌اي دارد ،اظهار داشت: اين حزب از 15 سال پيش جوان‌گرايي را شروع كرده و در حال حاضر سن اعضاي اين حزب 30 تا 40 ساله است. 
 
وي تصريح كرد: تركيب شوراهاي مديريتي ما براساس جوان‌گرايي تحقق پيدا كرده،‌ سن بنده هم از دبير كل پيشين 4 سال كمتر است. 
 
عباس سليمي نمين نیز در پاسخ به سوال يكي ديگر از بينندگان مبني بر اينكه كدام احزاب بعد از جنگ تحت نفوذ بيگانگان بود ، گفت: حزب يك امكان است و همانطور كه مي‌تواند مورد اقبال باشد مي‌تواند مورد طمع نيز قرار گيرد. 
 
* حضرتی: اعتماد ملی در حال حاضر هیچ فعالیتی ندارد
 
الیاس حضرتي هم در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه حزب اعتماد ملي چگونه تامين مالي مي‌شود، اظهار داشت: بعد از جريان حصر كروبي حتي به اين حزب اجازه تشكيل جلسه هم ندادند،‌اعضا هر كدام نامه مي‌نوشتند و طرفداران حزب جمع مي‌شدند اما در حال حاضر هيچ فعاليتي ندارد. 
 
در ادامه فضائلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چپ و راست از جنبش دانشجويي سوءاستفاده مي‌كنند، گفت:‌جريان و جنبش دانشجويي به دليل اقتضائاتي كه اين قشر در محيط دانشجويي دارد ، يك ظرفيت ارزشمند است.
 
وي با بيان اينكه جريان دانشجويي و جريان حزبي تفاوت‌هاي مهمي دارند، تصريح كرد: جريان دانشجويي دنبال كسب قدرت نيست بلكه يك جريان آرمان‌گرا در مقابل مصلحت‌گرايي است. 
 
فضائلي اضافه كرد: جريان دانشجويي يك جريان صادق و باصفا است كه اشتباهات خود را مي‌پذيرد و همين ظرفيت باعث شده تا احزاب به اين جريان چشم طمع داشته باشند. 
 
همچنین محمدرضا خباز نیز در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي اصولگرا یان و اصلاح‌طلبان را طرد مي‌كنند ،گفت: ما مسلمان هستيم و بايد ميانه‌رو باشيم چرا كه اسلام افراط و تفريط را محكوم كرده است. 
 
وي تاكيد كرد: آنچه مسلم است اين است كه هر جرياني كه به تندروي بها داده با شكست مواجه شده است. 
 
* مناظره دهقان و سلیمی نمین*
 
بر اساس این گزارش در بخش پاياني مناظره ، در بررسي تحزب در ايران عباس سليمي نمين و غلامعلي دهقان به انتخاب بينندگان براي مناظره دو نفره برگزيده شدند. 
 
* سلیمی نمین: دولت اجازه ورود افراد فرصت طلب را ندهد
 
دهقان در پاسخ به اينكه دولت يازدهم براي ساماندهي وضعيت احزاب در ايران چه بايد كند ، گفت:‌با توجه به وجود گفتمان اصلي به نام‌هاي آزادي‌خواهي، اعتدال و رشد و پيشرفت در توسعه، دولت بايد به كمك مجلس تفكيكي را در تعريف حزب با توجه به تشكل‌هايي كه در مجموع 224 حزب وجود دارد ، قائل شود. 
 
سليمي نمين نیز در پاسخ به سوال مذكور گفت:‌ دولت بايد با استفاده از تجارب دولت‌هاي گذشته اجازه ورود يك سري افراد متملق و جريانات فرصت‌طلب را ندهد. 
 
* دهقان: احزاب نباید به خاطر قدرت رو در روی یکدیگر بایستند
 
همچنین دهقان در پاسخ به اينكه چگونه بايد احزاب در كشور فعال شوند و ظرفيت‌‌سازي‌هاي لازم دراين خصوص صورت گيرد، تصريح كرد: هم‌اكنون در يك سرفصل جديد تحت عنوان مرتبه پنجم قرار داريم، با گذر از مقاطع ناصري و مظفري كه شاهد عملكرد حزب دموكرات در كشور بوديم ، به دوره رضاخاني كه 12 سال در آن فضاي سياسي باز بود برخورد كرديم و پس از آن به سرفصل انقلاب اسلامي رسيديم كه با گروهكي كه اكنون در آوارگي به سر مي‌برد و قدر فرصت‌ها را ندانست، مواجه شديم. 
 
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: در سرفصل چهارم كه فضاي انقباض و دوم خردادي شكل مي‌گيرد ، امثال افرادي همچون گنجي با طرح مانيفست جمهوري‌خواهي و حتي گذر از خاتمي قدر فرصت‌ها را ندانستند، در حال حاضر احزابي كه در روي كار آمدن رئيس‌جمهور كشور در انتخابات اخير نقش داشتند بايد اين مسئله را مدنظر قرار دهند كه نبايد به خاطر قدرت رودرروي يكديگر بايستند، ژورناليست‌ها بايد قوي شوند و در واقع نبايد اصولگراها را تحريك كرد و هميشه باید بر مدار اعتدال حركت كنيم. 
 
* سلیمی نمین: دولت باید آستانه تحملش را بالا ببرد
 
سليمي نمين نیز در پاسخ به اين سوال گفت:‌ دولت جديد بايد به كمك رسانه‌ها جهت شفاف‌سازي در جامعه عمل كند و آستانه تحمل‌اش را افزايش دهد چرا كه هر چقدر طول عمر دولت افزايش يابد انتقادپذيري كاهش و شكنندگي آن افزايش مي‌يابد. 
 
وي افزود: در ميان احزاب، گروه‌هاي منفعت‌طلبي داريم كه فاقد كاركرد حزبي هستند ، آنها بايد منافع ملي را در سطح كلان جامعه در نظر بگيرند و همچنين گروه‌هاي فرصت‌طلبي كه در پيروزي رئيس‌جمهور در انتخابات اخير نقش بسزايي داشتند بايد از سوي دولت مرزبندي شوند. 
 
در ادامه دهقان در واكنش به سخنان سليمي نمين بيان كرد: شما براساس تجارب گذشته خود نيت‌خواني و فرصت‌طلب‌ها را شناسايي می کنید؛ به نظر من شما بسيار زود به قضاوت پرداختيد ، حتما بايد خاك به دهان متملقان پاشيد اما شما مصاديقي را در ذهن داريد كه به آن اشاره مي‌كنيد. 
 
* سلیمی نمین: کارگزاران را قطعا فرصت طلب می دانم
 
سليمي نمين هم در پاسخ اظهارداشت:‌بنده حزب كارگزاران را قطعا فرصت‌طلب مي‌دانم چرا كه در دولت آيت‌الله هاشمي رفسنجانی با استفاده از رانت‌هاي دولتي عمل كرد و لذا دولت جديد بايد به نوعي به مرزبندي خود با گروه‌ها و فرصت‌‌طلب‌ها در جامعه بپردازد و در واقع مردم بايد بدانند كه اين حزب نمي‌تواند يك حزب واقعي شود چرا كه تولدش با فرصت‌طلبي و امكانات دولتي بوده است. 
 
در ادامه دهقان در واكنش به سخنان سليمي نمين گفت:‌شما با غرض حرف مي‌زنيد و در اينجا به ذكر مصداق پرداختيد تا ارائه راهكار.
 
سليمي نمين افزود: من از دولت جديد خواهش و درخواست كردم كه مرزبندي خود را با فرصت‌طلب‌ها مشخص نمايد. 
 
در ادامه دهقان به طرح پرسشي از سليمي نمين پرداخت و ادامه داد: آيا در سال 84 همين حرف‌ها را به احمدي‌نژاد زديد؟ که  سليمي نمين در پاسخ گفت:‌ بله زدم و حتي به رئيس‌جمهور سابق گفتم كه شما از افراد سابق مجلس همچون احمد توكلي فاصله مي‌گيريد و به ارتباط با افراد ناسالم در مجلس مي‌پردازيد كه در نهایت شاهد شكل‌گيري جريان انحرافي از سوي دولت سابق بوديم؛ آيا درخواست من از دکتر روحاني در این زمینه غيرمنطقي است؟
 
دهقان در واكنش به سخنان سليمي نمين كه چرا در مثال‌هاي خود مصداق آورديد ، اظهار داشت:‌ شما الان نام كارگزاران را مثال زديد که اين يك مصداق به حساب مي‌آيد، اما بهتر است كه شما براي من حزب كارگزاران و اعضاي اين حزب را تعريف و تعداد اعضاي آنرا مشخص كنيد. 
 
سليمي نمين به تعريف حزب كارگزاران پرداخت و افزود: آنها عمل‌گرا هستند و آرمان‌گرايي در آنها بسيار بسيار كمرنگ است و به عنوان يكي از تهديدهاي دولت تدبير و اميد به حساب مي‌آيند. 
 
وي گفت: دولت جديد براي اينكه مرتكب اشتباه ديگر دولت‌ها نشود، خوب است كه با تبيين ميانه‌روي و به صورت شفاف مرزبندي خود را با شبه‌احزاب مشخص كند كه در اين صورت قطعا مي‌تواند به صورت مثبت نتيجه بگيرد. 
 
دهقان بيان داشت:‌پس شما مصداق را پذيرفتيد كه نام حزب كارگزاران را ذكر كرديد. 
 
سليمي نمين در واكنش به سخنان دهقان خاطرنشان كرد: من از دولت دكتر روحاني درخواست و خواهش كردم كه در مورد رابطه دولت با احزاب به شفاف‌سازي بپردازد كه آيا به عمل‌گرايي مي‌خواهد نزديك شود و يا اينكه برخي مي‌خواهند با دفاع از اصول، زمينه رشد جريان عمل‌گرا را فراهم سازند. 
 
وي با بيان اينكه آرمان‌گرايي بايد توام با واقعيت‌بيني باشد ، تصريح كرد: آن آرمان‌گرايي را كه برخي از دوستان و از جمله خود شما دنبال كرديد، سر از ذهني‌گرايي درآورد و اكنون شاهد افزايش 3500 توماني دلار هستيم و حتي به نوعي قطعنامه‌ها را كاغذپاره اعلام كردند و به نفي هولوكاست پرداختند. 
 
دهقان همچنین در تعريف اعتدال گفت: اعتدال يعني توازن آرمان‌ها با واقعيت‌ها.
 
سليمي نمين در واكنش به سخنان دهقان خاطرنشان كرد: اين تعريف يك حرف كلي است و به درد هيچ چيزي نمي‌خورد. 
 
دهقان در پايان اظهار داشت: پس بايد در اين رابطه به بحث مفصلي پرداخت. 

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

1994امروزmod_vvisit_counter
4884دیروزmod_vvisit_counter
11114این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
8036این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19990523کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 217 مهمان حاضر
IP شما: 13.58.101.151
Mozilla 5.0, 
امروز: 14 تیر 1403