Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
چهارشنبه, 13 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
مرور مجدد روزنامه های چهارشنبه نهم مرداد 92. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
چهارشنبه, 09 مرداد 1392 ساعت 10:21 بازدیدها:2484 مرتبه
مرور روزنامه‌های چهارشنبه نهم مرداد ماه 
تلاش برای پیوستن روحانی به حزب فراگیر اصولگرایان
تعریف رابطه اصولگرایان و رئیس جمهور منتخب، بررسی عملکرد رئیس جمهوری که روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی وی را مرد گرمساری می‌داند، بررسی صلاحیت نامزدهای وزارت در مجلس و سخنان جدید هاشمی و ناطق نوری بعد از مدتی سکوت مهمترین مطالب امروز روزنامه‌ها هستند.
تعریف رابطه اصولگرایان و رئیس جمهور منتخب، بررسی عملکرد رئیس جمهوری که روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی وی را مرد گرمساری می‌داند، بررسی صلاحیت نامزدهای وزارت در مجلس و سخنان جدید هاشمی و ناطق نوری بعد از مدتی سکوت مهمترین مطالب امروز روزنامه‌ها هستند.
اصولگرایان در آرزوی پیوستن روحانی و ناطق نوری به حزب فراگیر
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «اصولگرایان در آرزوی پیوستن روحانی و ناطق نوری به حزب فراگیر» نوشته است: نتیجه انتخابات 24 خرداد اصولگرایان بهت زده را در فکر تشکیل حزب فراگیر انداخت و اکنون این سودا آنها را یک بار دیگر به سمت چهره‌هایی کشانده که روزگاری نه چندان دیر از دایره اصولگرایی کنار گذاشته شده بودند، چهره‌هایی چون حسن روحانی و علی‌اکبر ناطق نوری که در انتخابات‌های سال 88 و 92 از ستون‌های پایگاه رقیب اصولگرایان محسوب می‌شدند. اکنون در حالی محمدرضا باهنر از رایزنی با این دو چهره برای تشکیل حزب فراگیر خبر داده که تلاش‌های اولیه برای چنین اقدامی با بی‌میلی قسمتی از اصولگرایان مواجه شده است؛ بی‌میلی‌ای که به نظر می‌رسد بسیار قبل‌تر از این و از حدود 4 سال پیش در رفتارها و مواضع حسن روحانی و علی‌اکبر ناطق نوری مشهود بوده است.
آرمان در انتها آورده است که: قطع به یقین اصولگرایان خود بهتر از هر کس دیگری عمق اختلافات داخلی‌شان را می‌دانند و متوجه هستند که برای تشکیل حزب فراگیر باید چه گروه‌هایی را در کنار یکدیگر بنشانند. به طوری که محمدرضا باهنر نیز خود با بیان اینکه نیروهای حاضر در دو جناح اصلاح‌طلبی و اصولگرایی قابل تفکیک به میانه‌رو و تندرو هستند، تصریح کرده: «جبهه پایداری، ایثارگران، جمعیت رهپویان، جبهه پیروان خط امام و رهبری و ایستادگی خودشان باید تصمیم بگیرند در کجای این تقسیمات قرار دارند و سپس به حزب فراگیر بپیوندند». او خود روزگاری نه چندان دورتر نیز از پایه‌های اصلی تشکیل ائتلاف اکثریت اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم بود و با ادبیاتی مشابه دیگران را به استفاده از فرصت حضور در این ائتلاف فرا می‌خواند، اما نهایتا کسان دیگری که محمدرضا باهنر و همراهانش در این ائتلاف آنها را نماینده اکثریت اصولگرایان نمی‌دانستند، این جناح را در انتخابات نمایندگی کردند. در چنین شرایطی هیچ گمانه‌ای جز تلاش برای نزدیکی به دولت یازدهم و مراکز ثقل قدرت را نمی‌توان برای تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی محتمل دانست. البته باهنر گفته «تشکیل حزب فراگیر اصولگرایی با محوریت ناطق نوری برای نزدیکی به دولت یازدهم از طریق ‌هاشمی‌رفسنجانی نیست». با این حال کاملا محتمل است که باهنر و دیگرانی که چون او به حزب فراگیر فکر می‌کنند در سودایی دیگر باشند. اختلافات داخلی اصولگرایان آنها را پراکنده کرده و اکنون هیچ زعامت سیاسی منسجمی که بتواند آنها را برای انتخابات مجلس دهم آماده کند وجود ندارد. در این شرایط شاید بهترین راه، بازگشت به آغوش کسانی باشد که پیشتر با بدرقه و ابرازتمایل جدی اصولگرایان، این اردوگاه را ترک کرده بودند. کسانی چون آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و حسن روحانی. کسانی که همزمان به نظر می‌رسد به‌رغم این دست تلاش‌ها، می‌کوشند تا اردوگاهی جدید را در حد فاصل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برپا کنند.
توکلی هم در بخشی از مصاحبه با اعتماد در مقایسه موسوی و روحانی و رابطه آنها با اصولگرایی و اصلاح‌طلبی گفته است: اگر آقاي موسوي همان موسوي قبل كه مي شناختيم بوده، او يك شناسنامه اقتصادي و سياسي داشت. آنچه ما مي دانستيم موسوي تاكيد بر تمركز قدرت دولت در اقتصاد داشته. من نمي دانم ايشان در طول 20 سال سكوت خود، چقدر تغيير كرده بود چون نشانه يي براي آن ندارم. در سياست خارجي هم آدمي انقلابي و استكبارستيز بود. در سياست داخلي هم مقداري سختگير بود و برخلاف آنچه اصلاح طلبان تصور مي كنند، باز نبود و منتقدان خودش را زياد تحمل نمي كرد. اما آقاي روحاني بر اساس آنچه از او ديده ايم، در سياست هاي اقتصادي نگاه باز تري دارد. در سياست هاي خارجي كمي منعطف تر است، نه به اين معنا كه استكبار ستيز نيست، بلكه به ديپلماسي رسمي وزارت خارجه يي نزديك تر است. در سياست داخلي هم آقاي روحاني را تجربه نكرده ام، اما از منش او چنين برمي آيد كه باز تر عمل كند.
توکلی ادامه داده است که اگر بخواهيم تقسيم بندي كنيم، آقاي موسوي در قسمت اصلاح طلبان قرار مي گيرد و آقاي روحاني در قسمت اصولگرايان. چون آقاي روحاني در سابقه اش، عضويت در جامعه روحانيت مبارز هست و به طور سنتي در مقابل اصلاح طلبان قرار مي گرفت. اما همانطور كه گفتم اين الفاظ ديگر جواب نمي دهد و نمي تواند عرصه سياسي ايران را توصيف و به درستي دسته بندي كند. چون الان مي بينيم اشتراك نظرات و مواضع آقاي روحاني رفته رفته با اصلاح طلبان بيشتر از جامعه روحانيت مبارز شده است. اما به هر حال در مباني فكري، آقاي موسوي به اصلاح طلبان نزديك تر بود. مثلاآن زمان كه مساله فقه سنتي و فقه پويا مطرح بود و احتمالاسن شما اقتضا نمي كند كه آن زمان را به ياد داشته باشيد، آقاي روحاني طرف فقه سنتي بود و آقاي موسوي طرف فقه پويا. بنابراين فارغ از اصطلاحاتي كه در هر دوره زماني به دليل فقدان احزاب، جعل مي شود تا دسته بندي ها را مشخص كند، آقاي موسوي و آقاي روحاني به لحاظ بنياد هاي انديشه يي متفاوت هستند. البته باز هم تاكيد مي كنم اين الفاظي كه الان براي گرايش هاي سياسي به كار برده مي شود، براي نشان دادن دسته بندي ها كافي نيست. به همين دليل است كه من در مجلس به برخي از اعضاي طيف اقليت احساس نزديكي بيشتري مي كنم، تا كساني كه از اكثريت هستند. من قطعا از نظر عقلي، شرعي و ديني به برخي از اصلاح طلبان نزديك تر هستم. وقتي كسي به راحتي دروغ مي گويد و اهتمام به وضع فقرا و محرومين ندارد و در مقابل غرب وادادگي از خود نشان مي دهد، حالااسمش اصولگرا باشد، اما نسبتي با من ندارد. حالادر طرف مقابل اگر يك اصلاح طلب كه در اين سه شاخص به من نزديك تر باشد، من خودم را نبايد در يك پوسته تنگ محصور كنم و با آن اصلاح طلب حرف نزنم. البته اين سه شاخص را به عنوان مثال بيان كردم، نه اينكه همين سه مورد معيار سنجش باشد. لذا آقاي موسوي را در مجموع، به نسبت آقاي روحاني خيلي بيشتر نزديك به اصلاح طلبان مي دانم.
در همین حال اعتماد خبر داده که هاشمي در فكر احياي حزب جمهوري است. سيدمحمود ميرلوحي، فعال سياسي اصلاح طلب گفته: بيشترين آسيب طي اين هشت سال اخير از فقدان فضاي تحزب در كشور بود. در ديداري كه عيد امسال با آيت الله هاشمي داشتيم ايشان گفت حرف من اين بود كه حزب جمهوري را مجددا احيا كنم. در ديدار با خاتمي نيز به وي گفتم روي مساله تحزب كار بيشتري صورت گيرد.
وي با تاكيد بر ضرورت بازگشت ياران امام به عرصه مديريتي كشور گفت: متاسفانه طي اين سال ها اكثريت ياران امام مورد بي مهري و بي احترامي قرار گرفتند كه در ميان آنها مي توان به مرحوم طاهري، ناطق نوري، آيت الله هاشمي، سيدمحمد خاتمي و سيدحسن خميني اشاره كرد. مردم با كار خود در ؟خرداد امسال نشان دادند كه اين افراد هنوز براي آنها محترم هستند و نسبت به رفتار و عملكرد افراطيون معترضند.
 
کلمات کلیدی:
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

3455امروزmod_vvisit_counter
524دیروزmod_vvisit_counter
7691این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
4613این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19987100کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 740 مهمان حاضر
IP شما: 3.142.245.88
Mozilla 5.0, 
امروز: 13 تیر 1403