Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
چهارشنبه, 13 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
روزنامه های امروز صبح شنبه 15 تیر 92. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
شنبه, 15 تیر 1392 ساعت 10:34 بازدیدها:2822 مرتبه
روزنامه‌های شنبه پانزدهم تیرماه 
دیدار یک رئیس‌جمهور با مراجع بعد از هزار و دویست روز
سفر رئیس مجمع تشخیص به مشهد و برنامه‌ای این سفر، سخنان سید محمد خاتمی در یزد، سفر رئیس جمهور مستقر و رئیس جمهور منتخب به قم، مسائل مرتبط با انتخابات و تشکیل دولت آینده و تحولات مصر مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های امروز کشور است.
دیدار یک رئیس‌جمهور با مراجع بعد از هزار و دویست روزسفر رئیس مجمع تشخیص به مشهد و برنامه‌ای این سفر، سخنان سید محمد خاتمی در یزد، سفر رئیس جمهور مستقر و رئیس جمهور منتخب به قم، مسائل مرتبط با انتخابات و تشکیل دولت آینده و تحولات مصر مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های امروز کشور است.

دیدار یک رئیس‌جمهور با مراجع بعد از هزار و دویست روز
بیشتر روزنامه‌های امروز، سفر چند روزه هاشمی رفسنجانی به مشهد را در حالی پوشش داده‌اند که سفر همزمان احمدی‌نژاد و روحانی به قم و تفاوت‌های آنها را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.
روزنامه اعتماد با خوشحالی در این مورد نوشته است: «قم» و «مشهد» همواره در پس و پيش انقلاب مهم بوده اند: دو شهري كه همچون خواهر و برادري، دو قطب مذهبي ايران به شمار مي آيند و تهران در مقام پايتخت سياسي بدون همراهي و همگامي اين دو شهر براي عملياتي كردن تصميماتش موفق خواهد بود. حالاحسن روحاني فرزند حجره هاي حوزه در حالي كه هنوز مراسم تنفيذ و تحليفش انجام نشده رهسپار قم مي شود و كيلومتر ها آن سو تر آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز راهي مشهد مي شود تا عقد و بيعتي دوباره ميان «سياست» و «مذهب» جاري شود. اگرچه در اين ميان محمود احمدي نژاد هم بلافاصله پس از حسن روحاني و بدون اطلاع قبلي مسير 124 كيلومتري اتوبان تهران-قم را پشت سر گذاشت و به قم رفت. سه سفر هاشمي رفسنجاني به مشهد، حسن روحاني و احمدي نژاد به قم، سه تفاوت عمده داشت:

1- هاشمي رفسنجاني در حالي به مشهد الرضا وارد شد كه لبخند رضايت آيت الله واعظ طبسي، توليت آستان قدس رضوي در آن ديدني بود. همسو با رضايت واعظ طبسي از ديدار رفيق شفيقش، مردم مشهد هم بدون آنكه اطلاع رساني اي درباره سفر آيت الله هاشمي به مشهد شده باشد به استقبال آيت الله رفتند. هاشمي رفسنجاني كه با استقبال بي نظير مردم مشهد مواجه شده بود ديدارهاي مهمي را با چهره هاي پرآوازه و سرشناس اين شهر انجام داد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نه تنها با آيت الله واعظ طبسي ديداري محرمانه داشت كه با آيت الله وحيد خراساني هم ديدار وگفت وگو كرد و
سيد احمد علم الهدي نيز كه تا پيش از انتخابات از مخالفان جدي هاشمي رفسنجاني به شمار مي آمد براي ديدار با آيت الله درخواست ملاقات داد و در ديداري نيز سران اهل تسنن به ديدن آيت الله هاشمي رفتند.

2- حسن روحاني آنگاه كه به قم رسيد پس از زيارت حضرت معصومه(ع) راهي بيوت مراجع تقليد شد تا اين مراجع تقليد پس از گذشت 1200 روز كه رييس جمهور فعلي را نديده اند، ميزبان رييس جمهور منتخب باشند. ديدار روحاني با حضرات آيات شبيري زنجاني، موسوي اردبيلي، مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني و سبحاني با تصاويري كه از قاب تلويزيون پخش شد نشان از رضايت اين علماي سرشناس داشت تا جايي كه بر اساس تصاوير پخش شده، روحاني به محض ورود با استقبال مراجع مواجه مي شد.در ديدار صميمانه روحاني با مراجع سرشناس قم او، او درخواست كمك حوزه علميه قم را داشت و مراجع بهبود وضعيت اقتصادي كشور را. در اين ميان گويا مراجع تقليد در ديدار با حسن روحاني به استقبال مردم مشهد از آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز اشاره و رضايت خود از اين موضوع را اعلام كردند.

3- محمود احمدي نژاد هم به قم سفر كرد: عصر پنجشنبه. البته اين بار سفرش به قم تفاوت چنداني با سفر قبلي اش نداشت. او بازهم بدون اطلاع قبلي به قم رفت تا بازهم كوتاه و غيرمنتظره سفر كرده باشد. در اين سفر بازهم نه از ديدار با علما و مراجع خبري بود و نه از سخنراني و مصاحبه. احمدي نژاد به قم رفته بود تا از روند اجراي پروژه هاي عمراني و حمل و نقل ريلي، شركت در چند جلسه و در نهايت افتتاح بلوار پيامبر اعظم كه به طول هفت كيلومتر حرم مطهر حضرت معصومه(س) را به جمكران متصل مي كند مطلع شود.
محمود احمدي نژاد در چند سال گذشته هر بار كه به قم سفركرده، ديداري با مراجع نداشته است. مساله يي كه با افزايش هشدارهاي آيات عظام و فقهاي سرشناس قم باعث شده تا برخي رسانه ها از نارضايتي مراجع از عملكرد محمود احمدي نژاد خبر بدهند. اگرچه محمدرضا ميرتاج الديني مدعي است كه «دولت با مراجع در ارتباط است و به دلايلي اين ارتباط رسانه يي نمي شود.» اما بيش از 1200روز است كه رييس جمهورفعلي به ديدار فقهاي قم نرفته است. آخرين ديدار رييس دولت با آيت الله حسين نوري همداني به اواخر اسفندماه 88 بازمي گردد.

نگاه ایرانی به مصر
با برکناری مرسی در مصر توسط ارتش این کشور، روزنامه امروز به بررسی چرایی این اتفاق و تا حد تاثیر آن بر آینده مصر و روابط این کشور با ایران پرداخته‌اند.
کیهان در بخشی از یادداشت روز خود به قلم سعدالله زارعی نوشته است:واقعيت اين است که همه چيز به عملکرد و مواضع اخوان برنمي‌گردد هرچند مواضع درست و عملکرد مناسب در «لحظات حساس» مي‌توانست به احتمال زياد نقش عوامل داخلي و خارجي ديگر را کاهش داده و مهار نمايد اما در عين حال «جامع‌نگري» حکم مي‌کند که به عوامل ديگر هم توجه شود و در نهايت درس گرفتن از تحولات مصر نيازمند توجه به همه علل و عوامل است.
اگر نگاهي به رسانه‌ها و مواضع دولت‌ها و رسانه‌هاي غربي عربي بياندازيم، مي‌بينيم که همه انگشت‌ها به سمت اخوان‌المسلمين و دولت آن نشانه رفته و در مورد عوامل ديگر سکوت شده و يا با اشاره بسيار مختصر از آن مي‌گذرند. اما براي آنکه بدانيم اين تنها بخشي از واقعيت است و نه همه آن کافي است مثلا رفتار ارتش و نهاد قضايي مصر در زماني که دولت اخواني با رأي مردم سر کار آمد و احزاب و گروه‌هاي شکست خورده در موضع «معترض» بودند را با دو روز پيش که يک دولت با حکم وزير دفاع سر کار آمد و اسلام‌گراها در موضع معترض بودند، مقايسه کنيم تا دريابيم، نقش نهادهايي که قانونا بايد بيطرف مي‌ماندند و خود هم ژست بيطرفي مي‌گرفتند، چه بوده است.
همين طور براي آن که بدانيم نقش قدرت‌هاي خارجي و رژيم‌هاي عرب وابسته به آمريکا در اين تحولات چه بوده است، مي‌توانيم مواضع آنان در سوم جولاي سال گذشته- 13 تيرماه 91- روزي که مرسي سر کار آمد را با مواضع آنان در سوم جولاي کنوني که دولت منصوب نظامي سر کار آمده است، مقايسه نمائيم. ارتش وانمود مي‌کند که در جنبش اعتراضي عليه اخوان‌المسلمين نقش نداشته و اين حرکت چند ماهه اعتراضي کاملا خودجوش بوده است. اما واقعيت اين نيست چرا که از يک سو پليس و ارتش و نيروهاي امنيتي متعلق به کشوري بودند که مرسي رئيس جمهور آن و قنديل نخست‌وزير آن بوده و چگونه مي‌توان شانه خالي کردن از مسئوليت در برابر رئيس جمهور و دولت قانوني را «بيطرفي» ناميد؟
وطن امروز نیز در مطلبی با عنوان «از اخوان‌الاسرائیل تا سکولار الاخوانین» به روابط دولت مرسی با گروه‌های افراطی تاخته است و نوشته: اگر تا آن زمان بزرگ‌ترین خطای مرسی از نگاه جامعه عمدتا مسلمان اما متکثر مصر، وابستگی شدیدش به دفتر ارشاد جماعت اخوان‌المسلمین به عنوان اتاق فکر جریان جدید طرفدار نسخه سازگار با آمریکا و اسرائیل «اسلام» و معتقد به اعمال شیوه‌‌های خشن و بی‌منطق مشابه وهابیت محسوب می‌شد، حال رئیس سابق کمیته استانی ضدصهیونیسم اخوان‌المسلمین در قامت رئیس کشور مصر، پا را یک قدم از مرز اتهام هم فراتر گذاشته و رسما به جماعتی پیوسته بود که حتی پشتوانه تاریخی و بومی «اخوان‌المسلمین» را هم نداشتند و توسط قطر، بزرگ‌ترین متحد اسرائیل در منطقه به صورت یکجا همراه چمدان‌های دلار به مصر صادر شده بودند، طوری که گروهی که ادعا می‌کنند «علمای اهل سنت» هستند نه در میان علمای معتبر مصر (که خود بزرگ‌ترین مرکز علمی جهان عرب است) جایگاه و سابقه‌ای دارند و نه کسی به درستی می‌داند که چند هفته یا چند ماه از تاسیس چنین انجمنی در قاهره می‌گذرد. آنها برای تکفیری‌های سوریه و عراق و دیگر کشورها فتوای شیعه‌کشی صادر می‌کردند در حالی که هنوز فرصت نکرده بودند پایگاه اینترنتی راه‌اندازی کنند.
داوود هرميداس باوند در روزنامه اعتماد از «آينده نگران كننده مصر» سخن گفته است و نوشته: ظاهرا اين رويداد نوعي كودتا در رابطه با برقراري نظام جديد مبتني بر ارزش هاي دموكراتيك يعني آزادي و نظام مردم سالار و حقوق بشر و حكومت قانون محسوب مي شود. ظاهرا اين رويداد با استقبال اكثريت مردم مصر و بسياري از كشورهاي عربي روبه رو شده و به دنبال آن بازداشت شخصيـــت هايي از اخوان المسلمين حاكي از اين است كه جامعه مصر آينده نگران كننده يي را در پيش دارد. درست است كه ظاهرا پيروزي براي طرفداران نظام سكولار ايجاد شده و صحيح است كه خيزشي براي آنچه در ابتدا به عنوان بهار عربي تلقي مي شد محسوب مي شود ولي با توجه به آنكه دولت اخوان دولتي بود كه براساس آراي نسبي مردم به قدرت رسيده بود.
به ظن غالب اخوان المسلمين واكنش غيردوستانه يي را در پيش خواهد گرفت و گريزناپذير فعاليت اخوان زيرزميني خواهد شد. و به نظر نمي رسد جامعه مصر در آينده آرامشي را در خود ببيند. انتظار اين است كه اين رويداد منتهي به برقراري نظامي اي مي شود كه خواست اكثريت مردم مصر شده و با مفهوم بهار عربي همسويي لازم را داشته باشد. رويدادي كه پيش آمد به نظر مي رسد پيام هاي احتمالانگران كننده يي را در پي داشته باشد. از آنجايي كه مصر كانون جهان عرب است بدون ترديد اين رويداد به نوبه خود بازتاب ويژه يي را در كشورهاي عربي در پي خواهد داشت.
سید جلال ساداتیان هم در روزنامه شرق در مورد روابط ایران و مصر نوشته است: دولت ایران تلاش کرد که با اخوان‌المسلمین رابطه برقرار کند اما آنها با احتیاط فراوان این کار را کردند. محمد مرسی با حضور در اجلاس جنبش عدم‌تعهد در ایران انتقادهایی از ایران بیان کرد. اما با رفت‌وآمد هیات‌های سیاسی و تجاری زمینه‌هایی فراهم شد که رابطه این دو کشور به سمت بهبود برود. هرچند هیچ واکنشی از سوی مصر ندیدیم. آنها در مواجهه با ایران بسیار بااحتیاط برخورد می‌کنند که البته بخشی از آن به دلیل شرایط این کشور و زاویه دیدی است که به مسایل اسلامی و تفسیری که نسبت به شریعت اسلامی داشتند، بود. جمهوری‌اسلامی ایران هم تفسیر خود را از مباحث اسلامی دارد. البته گروه‌های معارض چندان موافق رابطه حسنه اخوان‌المسلمین با ایران نبودند. گروه‌های سلفی و سکولار، گاهی با رفتارهای ایران مخالفت داشتند و به‌طور طبیعی در این شرایط، دولت مصر هم با احتیاط حرکت می‌کرد.
‌آینده رابطه ایران و مصر بسته به اینکه چه گروهی در مصر بر سر کار بیاید، متفاوت خواهد بود. اگر ارتشی‌ها بر سر کار بیایند، قاعدتا دیدگاه‌های سکولار قوت می‌گیرد و مجموعه‌ای از افراد ذی‌نفوذ مبارک دوباره بر سر کار می‌آیند که احتمالا خیلی تمایل به توسعه روابط با ایران نخواهند داشت. در این شرایط، کار دشوارتر می‌شود و نیاز به تامل بیشتر خواهد داشت.
کلمات کلیدی:
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

3398امروزmod_vvisit_counter
524دیروزmod_vvisit_counter
7634این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
4556این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19987043کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 691 مهمان حاضر
IP شما: 18.226.185.228
Mozilla 5.0, 
امروز: 13 تیر 1403