Notice: Constant html_javascript_convert_error_invvar already defined in /home/davtal/domains/davtalabin.com/public_html/modules/mod_typewriterticker/mod_typewriterticker.php on line 342
چهارشنبه, 13 تیر 1403

معرفی داوطلبان انتخابات

داوطلبان انتخابات مجلس و شوراها.

   اخبار انتخابات : آرشیو اخبار
هاشمی رفسنجانی: رجل سیاسی بودن مختص مردان نیست/ جنسیت امتیاز انسانی نیست. مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
سه شنبه, 11 تیر 1392 ساعت 17:25 بازدیدها:1707 مرتبه
هاشمی رفسنجانی: 
رجل سیاسی بودن مختص مردان نیست/ جنسیت امتیاز انسانی نیست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنسیت امتیازی برای انسان‌ها نیست، متذکر شد: طبق نظر شهید بهشتی رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی منظور از کلمه «رجال سیاسی» اعم از زن و مرد است.
 رجل سیاسی بودن مختص مردان نیست/ جنسیت امتیاز انسانی نیست.
 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار جمعی از بانوان نخبه و فعالان سیاسی و اجتماعی زنان، با اشاره به فضای امیدوارکننده‌ای که پس از انتخابات 24 خرداد در کشور ایجاد شده، گفت: تجربه رویگردانی مردم از تندروی‌ها و استقبال از عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند که گروه‌ها و افراد در زمان قدرت و اقتدار نباید انحصارگرایی داشته باشند.
وی در ادامه به بیان منطق صبر در سیاست پرداخت و افزود: صبوری و برنامه‌ ریزی برای عبور از تنگناها از ضرورت‌های سیاسی است و بردباری مردم و مسئولان در مواجهه با تنگ‌نظری‌های سیاسی در مقدمات قبل از انتخابات باعث شد که امروز سیاست کشور در داخل و خارج به سوی اعتدال و تعامل پیش برود.
هاشمی رفسنجانی با ظالمانه خواندن تحریم‌های تحمیلی علیه مردم ایران، ادامه: تعامل واقعی و پرهیز از انفعال و کله‌شقّی، چاره کار در سیاست خارجی است و الآن که شرایط از لحاظ افکار عمومی مهیا شده، باید گام‌های عملی در راه رسیدن به حقوق مردم برداشته شود.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود با برشمردن موانع و مشکلات پیش روی دولت آینده گفت: سیاست معقول و پرهیز از شتاب‌زدگی به دولت کمک خواهد کرد تا علیرغم کمبودها، هزینه‌های فراوان، انبارهای خالی، بدهی‌های انباشته شده و تحریم‌ها، با همکاری همه قوا، کشور را از این گردنه عبور دهد.
وی با اشاره به نگاه کریمانه اسلام و گفتار و کردار شرافتمندانه پیامبر گرامی نسبت به زنان گفت: تکریم از زنانی چون حضرت مریم، آسیه و ملکه سبا و تأکید بر روحیه منطقی و مشورت‌پذیری آنان، درسی برای مردان و زنان است که نباید جنسیت، امتیازی برای انسان‌ها باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، بحث‌های عدالت اجتماعی و حقوق زنان در خطبه‌های نماز جمعه دهه اول انقلاب را گفتاری بر اساس مطالعات اسلامی خواند و گفت: با مدارک قرآنی و روایی ثابت کردم که زنان می‌توانند در همه زمینه‌های جامعه حضور داشته باشند.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به نگاه اسلام به ارثیه زنان افزود: الحمدلله در جمهوری اسلامی یک ظلم همیشگی نسبت به زنان برطرف شد که ظهور حکم قرآنی را در مقابل روایات غیر متواتر ندیده می‌گرفتند.
وی زنان را نیمی از جمعیت فعال کشور برشمرد که با پیشرفت‌های تحصیلی سال‌های اخیر می‌توانند در همه زمینه‌ها حضوری تأثیر گذار داشته باشند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به تقاضای حاضران برای تفسیر واقعی از کلمه «رجل» در مباحث سیاسی کشور گفت: آیت‌الله شهید دکتر بهشتی که رئیس مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی بود، بعدها اعلام کرد که منظور از کلمه «رجال سیاسی» اعم از زن و مرد است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان نمونه‌های تاریخی از حضور دختران رسول اکرم و امام علی(ع) در جامعه گفت: وقتی حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در مسجد مدینه و بعدها در ماجرای عاشورا آن سخنرانی‌های اعتقادی، مبارزاتی و سیاسی را دارند، تحجر و دگم‌اندیشی است که زنان ایرانی را از فعالیت‌های سیاسی البته در چارچوب‌های دینی و ارزشی نهی کنیم.
وی تصریح کرد: اگر چه مکتب اهل بیت(ع) موانع منزوی‌کننده برای زنان ندارد، اما در جامعه ما گروه‌ها و افراد متعصبی هستند که معمولاً به حقوق زنان نگاه سلیقه‌ای دارند و این هیچ تناسبی با نظام اسلامی ندارد.
در ابتدای این دیدار، زهرا شجاعی به نمایندگی از مجمع زنان اصلاح‌طلب، فاطمه راکعی، به نمایندگی از زنان دانشگاهی، سهیلا جلودارزاده به نمایندگی از زنان کارگر، خانم اخوان‌نسب به نمایندگی از کانون زنان بازرگان، خانم طاهریان به نمایندگی از زنان ورزشکار و خانم ولی‌مراد به نمایندگی از ائتلاف اسلامی زنان به بیان دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خویش پرداختند.
محور سخنان مطرح شده از سوی آنها در این نشست عبارت بود از:
- باور توانایی‌های مدیریتی زنان در مسئولیت‌های مختلف
- ارائه چهره‌ای سنتی از زنان در کتاب‌های درسی و نگاه سرمایه‌ای به آنان در فیلم‌ها و سریال‌ها
- ستاره‌دار شدن دختران دانشجو و بازنشستگی اجباری استادان زن
- برخوردهای تحقیرآمیز با زنان به بهانه دفاع از دیدگاه‌های اسلامی
- نادیده گرفتن استعدادهای بالقوه زنان در زمینه‌های مختلف و جلوگیری از به فعلیت رسیدن آنها
- نگاه تحقیرآمیز به زنان به عنوان وسیله‌ای برای تولیدمثل
- برگشت جایگاه ورزشی زنان به دوران باشکوه حضور در میادین بین‌المللی و برگزاری مسابقات ورزشی بانوان کشورهای اسلامی
- نادیده گرفتن حقوق زنان کارگر در قوانین و مصوبات تقنینی و اجرایی
- برقراری حقوق اسلامی برای زنان در ارث و دیه و مسائل مختلف
- حضور زنان در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری
- ترویج نگرش انسانی به زنان و پرهیز از تقسیم‌بندی‌های جنسیتی و نگاه فرودستی به زنان
- توجه به تشکّل‌های بخش خصوصی زنان در ابعاد کشاورزی، اقتصادی و خدماتی
- توجه به ظرفیت‌های علمی و مالی زنان در جهت ارتقای بهره‌وری و توسعه پایدار.
 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

خراسان شمالی


آمار بازدیدکنندگان

4529امروزmod_vvisit_counter
524دیروزmod_vvisit_counter
8765این هفتهmod_vvisit_counter
85574هفته گذشتهmod_vvisit_counter
5687این ماهmod_vvisit_counter
550973ماه گذشتهmod_vvisit_counter
19988174کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 190 مهمان حاضر
IP شما: 3.133.155.30
Mozilla 5.0, 
امروز: 13 تیر 1403